Румен Драганов
на снимката:директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов
Румен Драганов работи в сферата на туризма повече от 30 години. Завършил е Техническия университет в София и Университета за национално и световно стопанство.
През годините е заемал различни длъжности в сферата на туризма – екскурзовод, туристически представител, офис директор в международната търговска организация “Балкантурист”, бил е и председател на Туристическия комитет към Съвета на Министрите в качеството си на заместник-министър на търговията и туризма.
Днес Румен Драганов е директор на Института за анализи и оценки в туризма.

 

 

Г-н Драганов, месеците юни и юли бяха необичайно дъждовни за нашата страна. Как се отрази това на туристическия сезон тази година – има ли отменени резервации в хотелите и да очакваме ли по-малко приходи от предвиденото в сферата на туризма?

Като цяло по-лошото време, което ние наричаме лошо, не се възприема по този начин от туристите, особено от тези, които са записали своите почивки месеци преди началото на летния сезон.

Ние нямаме нито един отказ от пътуване с основание „дъждовно време”. Още повече, че времето беше различно в различните части на страната, а по Черноморието преваляванията бяха главно в следобедните часове и не нарушиха почивката на туристите.

В същото време ако трябва да кажем, че лошото време се е отразило някъде, това е повече на планинските курорти, тъй като крайноседмичните пътувания или уикендовите пътувания на българските граждани, когато бяха свързани със семейства с малки деца, демотивираха пътуването. Но това не са предварително записани пътувания, това са инцидентни решения, които се взимат в последния момент. Така че по отношение на заетостта в планинските курорти, хотелиерите действително отбелязаха известен спад в сравнение с миналата година по отношение на вътрешния пазар.

Знаем, че броят на чуждестранните туристи у нас се увеличи още повече с навлизането на нискотарифните авиокомпании в страната. Сега една от тях – „Райънеър” започва активни стачни действия. Ще засегне ли това България и българския туризъм според Вас?

Като цяло действително бумът на българския туризъм през последните години се дължи на нискотарифните авиокомпании, които преоткриха България като пазар в следствие на събитията в Турция, Тунис и Египет – това многократно сме го казвали.

По отношение на сегашното състояние е много важно разбира се и поведението на „Райънеър”, но специално петъчната стачка не очакваме да повлияе на общите числа. Причината е, че политиката на компанията е да пренасочва клиентите към други дати. Така че като цяло тя ще запази обемите такива, каквито са предвидени.

По-рано тази година Вие прогнозирахте, че туристите ще се насочват все повече към културните дестинации у нас – към културния туризъм. Сбъдва ли се тази Ваша прогноза и какви са данните към момента?

Това са фактите. Когато ние говорим за нискотарифни авиокомпании, когато говорим за един милион туристи повече миналата година, очевидно те не са свързани с летните морски ваканции или със зимните ски ваканции, а са свързани с културен туризъм в градска историческа среда.

Така ние определяме и многото туристи, които виждаме в София, Пловдив, Търново, а след месец март и във Варна и Бургас. Определено през март във Варна или в Бургас хората не идват за море, а идват за културен туризъм и неговите разновидности.

Така че като цяло картата на българския туризъм беше обърната в последните години. Ние винаги сме казвали, че 75% от българския туризъм е свързан с летни морски рекреативни програми, но в последните години видяхме как този процент значително намаля и в момента съотношението е в полза на културния туризъм в градска историческа среда.

Още повече, че наблюдаваме една сравнително ниска заетост на легловата база в морските курорти независимо от лекия процент на увеличаване на туристите.

Ние средно годишно говорим за едно увеличаване в рамките на 7-8%, но заетостта на легловата база остава доста ниска. Тя е в рамките на около 60%.

Ние имаме огромен брой хотели и легла в тях, които остават празни, включително и през месец август. Затова културният туризъм в градска историческа среда подпомага много заетостта особено в градските хотели.

Има ли вече данни какъв брой чуждестранни туристи са посетили страната ни и какво се очаква до края на сезона, както и от гледна точка на приходи?

Да, ние имаме съвсем ясна картина по отношение на входящия туризъм по месеци от началото на годината. Движим се с някакъв ръст в рамките на около 8,5% по отношение на влезлите в страната чужденци. Само сега за месец август очакваме около 2 млн. чуждестранни посещения. Почти същото число беше за месец юли. Практически месец юли се явява по-силен от август по отношение на международния туризъм.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!