Улеснява се издаването на рецепти
Снимката е илюстративна

Като ценител на доброто еспресо, се изправих пред необходимостта да си купя нова кафе машина. Исках с цедка, а не автомат, защото е по-евтина и сама мога да определя колко дълго искам кафето си. Обиколих всички молове, но се предлагаха само автомати, програмирани да мелят и да правят различно дълго кафе. „Ами всички питат за другите машини, но ние предлагаме автомати“, поясни една продавачка. „А защо?“ – запитах с недоумение. „Ами, защото автоматите са по-скъпи“, отсече тя. „ОК“- казах си – „да видим какво има онлайн“. И си поръчах от китайците.

Дори да бях намерила мечтаната еспресо машина в някой от моловете може би пак не бих си я купила, защото в хода на обиколката научих, че търговците имат по една бройка от артикул и обикновено тя е изложена. При това – с месеци, добре опипана от клиенти и продавачи, и издраскана от престоя си в магазина. Трябва ли да имате обект във всеки мол, при положение че потреблението е свито и не можете да поддържате стокови наличности? Въпрос на стратегия. Можете ли да накарате клиентите да купуват по-скъпите стоки, които вие им предлагате, вместо това, което те търсят? Не. Има сайтове като amazon.com, Aliexpress.com, eBay.com и т.н. с перфектно организирани доставки и там има всичко, за разлика от магазина ви.

Мол в телефон

Молът на бъдещето няма да е мегаполис от бляскави магазини и мегаплески свързани чрез пространства с мека мебел, а приложение на телефона ви. Съжалявам, ако някои са разочаровани…Има и бонус. Представете си само милиони магазини, по ваш вкус, които продават нещата, от които вероятно се интересувате и които бихте си купили, защото това, което виждате е подбрано според предишния ви потребителски опит и онлайн живота ви. Това не е утопия – хиляди платформи по цял свят се опитват да бутат търговията в тази посока.

Amazon знае кога трябва да си купите кухненска хартия, Pinterest е наясно как бихте искали да обзаведете дома си. А Instagram има амбицията да ви показва нещата, които бихте си купили и ви улеснява да го направите.

За марките всичко това е като поредната витрина в новия мол, където клиентите им са насочвани автоматично към входа на магазина. В края на март Instagram пусна разплащане през мобилното приложение.

Чрез подобряване на процеса на пазаруване през мобилното приложение Instagram се бори да се превърне в вашият личен дигитален мол.

Преди една година Instagram пусна пазаруване през постовете в новинарския поток(фийд) на вашия профил. Ако следите бранд за дрехи като Zara, сте видели, че публикуваните снимки, в десния си горен ъгъл имат таг „съдържание“, „реклама“ или такъв с наименованието на продукта и цената му.

Instagram създаде още и специална опция за пазаруване през търсенето. Влезте в търсенето и ще откриете освен интересите си като да речем „храна“ или „пътуване“ и секция за пазаруване. Там има предложения от различни акаунти и марки, въз основа на вашите интереси (следваните от вас компании и личности) плюс такива, за които платформата счита, че можа да харесате.

Instagram твърди, че около 130 млн. души ежемесечно кликат върху постове на различни малки и големи брандове. Доскоро процесът на пазаруване беше дълъг и досаден, защото приложението ви препращаше към мобилната версия на сайта на търговеца.

Новата услуга на Instagram обаче ще позволява разплащане без напускане на мобилното приложение. Тя стартира с 20 компании, сред които Nike, Burberry, Uniqlo, и интернет брандовете Kylie Cosmetics, Outdoor Voices и Warby Parker. На по-късен етап ще бъдат включени и други търговци, но те ще плащат процент от продажбите си на Instagram.

Еволюцията на най-популярните социални мрежи

Първоначално социалната медия Instagram не беше разбрана като концепция от част от потребителите. Често задаваният въпрос беше: „За какво да ги гледаме тези тъпи снимки?“ Но останалата част от онлайн населението, хареса идеята да качва снимки, които някой да „лайква“. Днес потребителите на платформата са над 1 млрд., а тя „знае“ много за техните интереси и онлайн поведение. Все пак, да не забравяме, че Instagram e рожба на Facebook и по всичко личи, че ще се превърне в по-усъвършенствания вариант на старата социална медия.

Facebook се конкурираше с медиите и допринесе за разрушаването на бизнес модела им. След това заради достъпа до аудиторията, издателите се примириха и фейсбук профила се превърна в must have (задължително условие) за всяка интернет медия. Силата на YouТube и Instagram обаче са инфлуенсърите. Те не разрушават ничий бизнес, но са част от придвижването на търговията към необятните цифрови пространства. Инфлуенсърите дават съвети за мода, готвене, фитнес, ИТ консултации, ремонти или просто забавление. Именно те спомогнаха за възхода на гиг-икономиката от „самонаети“ хора, които работят върху личния си имидж и го продават чрез рекламата на продукти. На този етап само YouTube (на Google) плаща на собствениците на най-гледаните канали нещо като процент от рекламите. От известно време, инстаграмърите също предявиха претенции за подобно заплащане. Засега социалната мрежа не е дала съгласието си, но нищо чудно да го направи след време.

Поглед към бъдещето

Но успоредно с превръщането на Instagram във вашия личен цифров мол, Марк Зукърбърг има и още един по-амбициозен проект. В петък Wall Street Journal писа, че Facebook работи по платежна система, базирана на криптовалута. Кодовото име на проекта е Project Libra. Според изданието, са водени преговори с картовите схеми Visa, MasterCard и платежния оператор First Data. Планира се новата виртуална валута да бъде подкрепена с доларови резерви, за да се стабилизира стойността ѝ и тя да бъде по-малко волатилна от Bitcoin и други криптовалути. Това също може също да бъде отговор на нарастващите опасения за неприкосновеността на личния живот и безопасността на потребителите, тъй като криптовалутите предлагат анонимност и сигурност.

Според Bloomberg и New York Times цифровата валута на Facebook ще позволи на потребителите на WhatsApp да си прехвърлят пари. Както се досещате, ударът е насочен основно към банките. UniCredit, включително и българската кредитна институция, обяви пълното си оттегляне от Facebook, Messenger и Instagram от 1 юни 2019. Твърди се, че това е заради влошения имидж на Facebook и скандала около намесата в американските избори през 2016, но дали биха си признали, че в основата на този ход стои бъдещата криптовалута?

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук