Какво е мнението на Съюза на международните превозвачи, чийто изпълнителен директор сте Вие, относно въвеждането на ТОЛ системата в България?

Мнението на Съюза на международните превозвачи за въвеждането на ТОЛ системите е, че това ще е най-справедливият метод за таксуване, въпреки че ще се отрази негативно на българските превозвачи. Навсякъде в Европа по такъв начин се регламентира преминаването.

Имаме резерви обаче по някои от дискутираните елементи. Първо ние настояваме ТОЛ системата да обхване само автомагистралите и онази част от първокласната републиканска мрежа, които са част от международни коридори. Навсякъде се акцентира, че фокусът ще бъде насочен към транзитното движение на тежкотоварните автомобили  затова ние казваме, че щом е така, ТОЛ системата трябва бъде само върху автомагистралите и онази част от пътищата, които са части от европейски коридори.

Това е първата ни резерва. Освен това, ние чуваме, че се говори само за ТОЛ система за тежкотоварните автомобили – навсякъде в Европа ТОЛ системата е валидна за всички превозни средства и всеки плаща според изминатото разстояние.

Ние мислим, че очакванията за генерираните средства от тежкотоварният трафик няма да се оправдаят.

Оттам насетне вече има други неща, свързани с това колко ще струва издръжката, но те не са важни за нас.

По-важно е дали ТОЛ системата ще бъде върху по-сериозната част от пътната мрежа или само върху автомагистралите и европейските коридори.

Трябва да се уточни дали ще има възможност за алтернативни маршрути, когато някой има финансови затруднения, например, да не плаща ТОЛ такса. В тази връзка смятаме, че ТОЛ системата не трябва да е върху цялата пътна мрежа.

Малко се резервирани спрямо идеята, че за дните петък, събота и неделя ще се плащат по-високи такси. Надяваме се, че това въобще няма да бъде разглеждано.

Появи се информация, че има директива на Европейския съюз, според която трябва да отпаднат винетките. Това вярна информация ли е?

Не е точно така. В момента има проект за директива на ЕС за оперативната съвместимост на електронните системи за пътно таксуване и улесняване на трансграничния обмен на информация. Да речем, наш превозвач пътува през Унгария, то той трябва да има съответното унгарско устройство, което да отчита изминатото разстояние, за да знае колко да плати. В Белгия устройството е друго и затова шофьорите има по няколко такива машинки.

Идеята е с тази директива да бъде въведено единно устройство, което да отчита пропътуваното разстояние, независимо дали във Франция, Унгария, Белгия.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!