В енергийна комисия ГЕРБ и ДПС поискаха преговори с един участник, класираната в късата листа южнокорейската „Хюндай“, тяхното решение беше прието. ПП-ДБ и министърът на енергетиката настояват за включване в преговорите и на американската „Бехтел“.
Енергийната комисия и тази по околната среда с по 11 гласа „за“ приеха днес проект за решение да се възложи на предприятието „АЕЦ Козлодуй – Нови мощности“ да проведе преговори с „Хюндай енджиниъринг енд кънстракшън“ (Hyundai Engineering & Construction Co), единствената компания, класирана в късата листа. Тя беше избрана от оценителната комисия на предприятието сред петте кандидати, заявили намерение да строят VII и VIII блок. Те трябва да приключат до 15 април, съобщава „24 часа“.
Това предложение е на депутатите Делян Добрев от ГЕРБ – СДС и Станислав Атанасов от ДПС, заведено на 16 февруари в деловодството на парламента.
На 20 февруари в 17,46 часа Васил Стефанов и Ивайло Мирчев, депутати от ПП-ДБ, завеждат проект за решение за продължаване на процедурата за подбор и преговори с потенциалния строител. Само че освен с „Хюндай“, те предлагат да се възложат и преговори с американската „Бехтел“, която не беше класирана в късата листа от комисията, защото е участвала с дъщерната си компания.
Вторият проект за решение е на база на доклад, внесен от министъра на енергетиката Румен Радев в парламента. Мотивът е, че не е добре състезанието да продължи с един-единствен участник, а освен това в документите дъщерната фирма на „Бехтел“ се позовавала на финансовите резултати и на опита на фирмата – майка.
Делян Добрев, председател на енергийната комисия и депутат от ГЕРБ заяви, че е завършила процедурата за предварителен подбор на компании, които да строят двата нови блока. Участвали са 5 фирми – две китайски, дви американски и една корейска. Двете китайски компании няман споразумения с доставчика на технологията – „Уестингхаус“ и не отговарят на условията. Американската фирма „Флуор“ няма положителен финансов резултат за две от изискваните 5 години. „Бехтел“ има положителен финансов резултат, но не кандидатства основната компания, а нейна дъщерна, която не може да покрие техническите критерии.
Единствена „Хюндай“ има опит и финансови резултати. Обоснова се Добрев. Той се спря и на условията към строителя, изброени в приложение към решението – фиксирани цена и срок, който е 60 месеца за VII блок и 54 за VIII. „Уестингхаус“ трябва да сключат договор с „Хюндай“, за да може да се управлява добре проекта и за се знае кой носи отговорност, заяви Добрев пред депутатите от двете комисии. Той допълни, че има изискване и поне 30% от дейностите да бъдат извършени от български компании.
Другият съвносител, Станислав Атанасов от ДПС, заяви, че условията към строителя са тежки с фиксиран срок и цена, но „Хюндай“ една от най-големите строителни фирми в света.
Още вътрешнополитически новини – четете тук