Атлантическият съвет на България изрази тревогата си заради обявеното вчера 4-годишно споразумение между Министерството на отбраната на България и руска компания за ремонт на българските самолети МиГ. От организацията предупреждават, че то може да доведе до сериозни загуби за България и представлява опасност за националната ни сигурност.

Според експертите в Българския атлантически съвет  има конкретни текстове, които са в изгода на руснаците, поради което тя настоява правителството да намери възможност съюзническа страна да поддържа бойната ни авиация.

„Атлантическият съвет следи със засилена тревога реваншистката и провокативна политика на Кремъл, който води хибридна война срещу НАТО и ЕС, включително и против България. Да продължаваме да ремонтираме оръжието си в Русия при това положение е неразумно и опасно за националната ни сигурност“, посочват от организацията.

От Атлантическия съвет обръщат внимание, че в споразумението има конкретни текстове, които очевидно са в полза на руснаците.

„Проектът на Рамковото споразумение (РС) предвижда заплащане на такса за интегрирана логистична поддръжка (ИЛП) от 6 250 Евро за един летателен час, т.е. над 9 милиона за 1450 часа, и почти двойна такса над тези часове. От текста се разбира, че огромната такса за пролетян час се заплаща единствено за проверка и калибриране на контролно-измервателна апаратура, свързана с експлоатацията на самолетите (т.2.3.1.6 от проекта на РС). Всички останали дейности, посочени в т.2.3 от проекта на РС като включени в тази цена, се дублират с посочените в т. 2.4, които с задължаваме да плащаме допълнително по цени, опрделени от РСК МиГ’, посочват от Атлантическия съвет.

Според тях това е направено с цел отпадане възможността в цената за един летателен час да попаднат агрегатите с ограничен ресурс, което очевидно е в изгода на РСК МиГ.

„Налага се изводът, че МО се задължава да заплати на РСК МиГ милиони евро за нищо, а допълнително ще заплати други милиони за изпълнение на необходимите дейности за поддръжка на летателната годност на самолетите“, допълват от организацията.

Освен това споразумението оставя на РСК МиГ да определя какви ще са сроковете за изпълнение на дейностите по договорите, независимо от приоритетите на МО. Недоговарянето на лимитиращи максимални срокове за изпълнение на договорите, особено на този за възстановяване на летателната годност на 12 бойни и 3 учебно бойни самолета, позволява на руската страна да манипулира в свой интерес същите и оттам да влияе директно върху процента изправни самолети.

Не се предвиждат и неустойки при неизпълнение на основното задължение на РСК МиГ за осигуряване на минимално 1450 ч. нальот на година при 66.6% изправна техника. Нещо повече, проектът на РС не предвижда начин за действие, ако не бъде осигурен такъв нальот. Това е изключително в интерес на фирмата и ще й позволи да претендира незаслужено плащане при по малък нальот.

Атлантическият съвет призовава да се търсят спешно възможности ремонтът и поддръжката на минимално необходим брой самолети МиГ-29 да бъдат направени от държава, която е съюзник в НАТО или е заявила желание за членство в Алианса, разполагаща с необходимите възможности за това.

В същото време обаче военният министър Красимир Каракачанов заяви пред руската агенция ТАСС, че разчита да подпише възможно най-бързо споразумението.

„Процедурите по обжалване на това споразумение от страна на украинската компания са завършени, но договор в дадения момент с РСК МиГ засега не е подписан. Разчитаме да сключим споразумение възможно най-бързо“, каза Каракачанов.

Рамковото споразумение е на стойност около 82 млн. лева и ще осигури поръчки към руската корпорация за следващите четири години.

Официалният представител на РСК МиГ в България космонавтът Александър Александров, уточни, че споразумението вече е съгласувано по всички параметри и няма разногласия между двете страни.

„Надяваме се, че в близко време документите ще бъдат подписани“, каза Александров.

МО публикува проектоспоразумението и в момента то е на етап съгласуване. След като бъде подписано, ще се пристъпи към сключването на договори за конкретни дейности около поддръжката на самолети, като цените вече са договорени. Тъй като единичните договори едва ли ще надминават 50 млн. лева, те няма да се нуждаят от санкцията на правителството и парламента, и подписването им е изцяло в ръцете на военния министър.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук