Тома Белев е роден в Кърджали. Професионалните му интереси са в областта на опазване на природата. Лесовъд, природозащитник и специалист по защитени територии.  Бил е директор на Природен парк „Витоша”. В момента е председател на Асоциацията на парковете в България и общински съветник в столицата от „Демократична България“

Г-н Белев, кога софиянци ще дишат чист въздух? Според различни проучвания най-големият фактор за замърсяването е, че улиците не се мият. Ще стигнат ли 200 млн.лв, заложени в новия бюджет на София за справяне с проблема?

Според данните, които имаме, се мият едва 54% от улиците на София. При останалите това не се прави по различни причини. От една страна нямат твърда настилка или нямат отводнителни системи. Колкото и да мием тези, за които има възможност, те се замърсяват от останалите, а прахта се вдига и влиза в дробовете ни. На 1/3 от факторите не може да въздействаме – замърсяване от горивни инсталации, ТЕЦ и циментови заводи – в Перник, Бобов дол и други, както и от съседни на България страни.

Ние предложихме в екшън плана определени мерки, които не бяха приети. Например – подновяване на настилка в улици, на които няма такава – няма как в европейска столица да имаме почвена настилка, както има в периферията. На второ място е когато има риск от замърсяване и инверсия, кметът да може да спре определени горивни инсталации и транспортни средства, да се промени данъчната система за превозните средства. Нашата данъчна система не поощрява почистването. На трето място – засаждането на дървета по улиците. В момента в Столична няма план за тази сфера – тов е така вече 12 години.

Витоша беше открадната от софиянци. Кой има интерес да е така? Има ли еколози, които пречат на обновяването, каквито обвинения има?

Идеята, че един гражданин може да се разпореди с чужда собственост е идея, която хората имат и се създава от тях, но това не е реално. По отношение на изграждането законите дават право единствено на собственика. Ситауцяита с достъпа е проблемна и това е така дълги години със спирането на масовия градски транспорт и лифтовете.

Тази ситуации може да се оправи стига да има желание в собственика. Ако се запази трасето на настоящите лифтове, те могат да се подменят с по-модерни, без да е необходимо да се променя плана за управление. Няма да има нужда от процедури по Закона за горите и Плана за управление. Ако се променят местата им ще има нужда от нов устройствен план, но той е в компетентността  на главния архитект и на Столична община и ще има нужда от учредяване на право на строеж по Закона за горите, но става дума за суми от 20 000 – 30 000 лв. Това е пренебрежимо малка сума на фона на инвестиция от 5 милиона. Очаквам, че ще има воля, както в собственика, така и на Столична община и кмета, който декларира, че Княжевския лифт ще бъде възстановен, независимо дали собственикът пожелае или не.

Ние продължаваме да настояваме за по-добър градски транспорт, по което вече се взимат мерки, защото Витоша вече се превърна във вътрешен парк на столична община.

Според вас защо собственикът на съоръженията няма желание да развие инфраструктурата вече толкова години?

В плана за управление на Природен парк „Витоша” се намират най-големите територии за ски туризъм от всички останали планини – около 200 хектара и 75% от тях стоят неизползвани, заради липса на влекове и лифтове. Ако има инвеститор, който да инвестира във влекове – това е допустимо. Сегашният собственик на по-голямата част от съоръженията, който не е единствен, може би нямат желание, средства, може би се страхува от инвестицията си, защото не става дума за класически ски курорт. В един такъв курорт печалбата е главно от хотели, а тук базата е празна. такива. Ако няма желание, може кметът да бъде упълномощен да преговаря да се изкупи. Има и други варианти за развитие – например чрез Министерството на младежка и спорт, което декларира, че ще възстанови „Заека”.

Свидетели сме на екологично катастрофи с тонове боклуци в реките, включително и наводнения? Кой не си е свършил работата за превенцията?

Основният виновник е Министерство на околната среда и водите. Те приеха философията по-малко нови сметища, които да  обслужват няколко общини. Така по-лесно се управляват обектите. Но за съжаление това не отчита разходите за транспорт. Ние нямаме качесвена система за управление на отпадъците.  Бизнесът си прави оглушки и данъкоплатците плащат няколко пъти за едно и също нещо. Освен това, когато сметищата са далеч или трябва да се плато допълнителна такса, много хора предпочитат да ги изхвърлят в дерето. Лъжем сами себе си, че използваме отпадъците и ги рециклираме. Трябва да се промени системата за управление. Може да се въведе депозитна система. В момента това, което минава през цветните контейнери е между 2% и 3%.

Кога ще се спре с безконтролното застрояване на малкото останали девствени кътчета по Черноморието?

Нямам надежди да спре скоро, защото няма политическа воля. Имотите по Черноморското крайбрежие отдавна са препродавани и не са на първоначалните собственици и там е най-големият натиск.

Застрояването е воля на общинските съветници. Например от 2008 има проблем с този план на Царево, уж беше спрян, но продължава да се изпълняв незаконно. Миналата година ГЕРБ излязоха с позиция да не се строи на 100 метра от морския бряг, но това не намери законодателно решение. Не го виждам и до края на този парламент.

За жалост идеята за забрана за застрояване на 100 метра от морския бряг не намери законодателно решение. Изискванията на ЕС по такива казуси предразполагат към добри решения. „Натура 2000” даде глътка въздух, но не е достатъчно. Голяма част от защитените ни територии не са обявени. Те са защитени зони на хартия, а са на хартия, защото през 2014-та изтее срокът, в който трябваше да бъдат обявени. Това е много корупционно чувствително, защото са  ръцете само на  три институции.

Последният сериозен казус е свързан с Камчийски пясъци, при който бяха подменени документи за обществено обсъждане. Кой трябва да понесе отговорност?

По отношение на Камчия – това е вторият проект, който се подложи на обществени консултации. В първия имаше ограничения, които не бяха поставени правилно и не бяха добре мотивирани. Но за жалост в МОСВ имаме значителна липса на капацитет.

Работа на министъра е да разбере кой от хората не си върши работата като в сложил стар файл. По-скоро е от некомпетентност. Когато слагаш файлове  с едно име от различни години. Министърът трябва да обяви процедурата наново. Това щеше да забави нещата с 15 дни.

На Камчийски пясъци, имаме кражба на морски плаж. От 2007-ма до 2021-ва институциите не са работили

Ще бъде ли завършен скандалният хотел на Алепу, който беше представен като подпорна стена. Министърът заяви, че няма да го спре.

Министърът няма мотиви, с които да го спре, защото в министерството няма познание как действат европейските директиви. На Алепу не са спазени процедурите, не е направена екологична оценка. Ние лично обжалвахме първото решение на РИОСВ, което казва, че там може да се строи. Въпреки е заповедта беше спряна, изненадващо на 27 декември, когато се разглеждаше казусът за Пирин, тя беше пусната.

Шансът за спиране на строежа на Алепу е в ръцете на Прокуратурата, ако разбира се тя знае какво да защитава. Но ако тръгне да бори нещо, което не е защитимо. Разследващите органи също не си вършат добре работата.

Ако се запази това управление и този начин на работа се опасявам, че този хотел ще бъде завършен, особено ако се има предвид неговия собственик и случаят с комплекса до него Св. Тома. България беше ограбена и явно чакат всички да умрем, за да могат да се възползват. Трябва да се променят политики, защото изоставаме катастрофално. А ако сегашните управляващи не могат да ги прилагат – трябва и те да се сменят

 

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!