На снимката: Тома Белев

Тома Белев е роден в Кърджали. Професионалните му интереси са в областта на опазване на природата. Лесовъд, природозащитник и специалист по защитени територии.  Бил е директор на Природен парк „Витоша”. В момента е председател на Асоциацията на парковете в България и общински съветник в столицата от „Демократична България“

Вие и други ваши колеги от Столичния общински съвет от „Демократична България” не бяхте допуснати да заемете мястото на ваши колеги, които освободиха места в постоянните комисии? Как стана възможно това?

За мен беше изключително странно предложението на колегата Карлос Контрера, което беше подкрепено и от ГЕРБ-СДС, които провалят нашия собствен правилник, който казва, че в съответните комисии трябва да има съответния брой лица, който да отразява политическото представителство. Абсолютно неразбираемо, освен че се страхуват от представителство на професионалисти. Освен това в тези комисии ГЕРБ, СДС и ВМРО винаги имат мнозинство. Може би не желаят да чуят истината и затова по-добре да ги няма. В общинския съвет често имаме такива случаи – погазване на правилата, но когато имаш 50 плюс 1, нещата се случват по този начин. Това решение ще се обжалва ред областния управител. Могат да ни спрат да участваме в комисии, но не могат да ни спрат да си изказваме мнението

Какво се случва с емблематичните и скандални ремонти в София? В момента предстои нова реконструкция на пл. Славейков. Ще бъде ли в крайна сметка завършена 2 години след началото му?

Инвестиционната програма на София е разпределена доста несправедливо. Има съвсем малки обекти и точки на фона на огромния град, в които се инвестира непрекъснато и никога не е готово. Започват се проекти без да са изчистени технически неща и именно затова се случва “ремонт на ремонта”. Що се отнася до пл. Славейков и пазара на книгите – аз много държах той да остане в автентичния му вид. Сега ще имаме една имитация – подобно на много други неща. Книгите ще бъдат върнати, но по такъв начин, че ще са по-скоро витрина на големите книжарници. Ще има нови стелажи – много скъпи и модерни, но мястото на тях ще е много ограничено. Там ще могат да се излагат по-малко книги, отколкото от домашна библиотека. На фона на това не успяха и да се обосноват защо бяха избрани тези толкова скъпи съоръжения.

Какво се случва с инфраструктурата на Витоша и обещанията за подновяване на лифтовете, както и за оптимизиране на достъпа, което остава нерешен проблем години наред?

Малко по малко започват да се изпълнява планът, базиран на нашите първи докладни от групата, насочена към проблемите на Витоша. Макар че самата докладна вече година и половина не е стигнало за разглеждане в ОС. За лифтовете няма никакво развитие. За Княжевския се водят съдебни спорове. Има все пак добра новина. Получих уверение от “Въжени линии”, че се готвят да подменят долната част на Драгалевския лифт. Хубаво е, че това може да стане без сложни документални процедури. Но все пак това се очаква най-рано след година.

Как ще коментирате разкритията на служебния министър на икономиката Кирил Петков за някои язовири и обвинение за източване на средства. Възможна ли е да има пак водна криза, заради посочените проблеми?

Това беше една значителна инвестиция в общинските язовири. Понеже нямат капацитет да ги обслужват ги предоставиха на държавата. Но виждаме, че няма никакво помръдване. В малкото язовири, където е приключул ремонтът, виждаме, че е бил изключително скъп. Строителството на нов язовир излиза три пъти по-евтино от въпросните ремонти. За мен големият въпрос е дали има потребление на тези язовири. Да не се окаже, че ремонтираме съоръжения, от които няма необходимост. Но всичко това е облечено в мъгла, няма широко обществено обсъждане. 

Летният сезон е на прага. Какво се случва по Черноморието и по-конкретно със строежа на „Алепу“? Служебният министър заяви подкрепа за неговото премахване, но той няма правомощия за това. В момента има и нов инвеститор.

За Алепу – има съдебни спорове за строителните разрешения, към оценките за съвместимост. Ние установихме, че има проблем още през 2017-та. Припомням, че въпреки че имахме уверение, че няма да се строи там,, буквално между Коледа и Нова година, това беше разрешено. Според мен там има нарушени множество закони.

Друг казус е Карадере. Засилена обществена дискусия по казуса е вразгара си. Ще може ли мястото да бъде опазено като едно от последните девствени кътчета по Черноморието?

За Карадере – въпросът стои за териториите зад плажа – ще бъдат ли застроени или не. Към момента имаме приет ПУП на Бяла-Север, който предвижда плътно застрояване от границата на общината до самия град Бяла. Този ПУП е без екологична оценка. Когато го приеха, ние информирахме прокуратурата. Тя се чудеше какво да прави и чак на 6-тата година подаде жалба към съда, но сроковете бяха изпуснати. Но този проблем не може да бъде заметен под масата. Всички планове, които са приети без екологична оценка в нарушение на европейските директиви, трябва да се подложат на такава. Това ни е основният спор. Вече на страницата на общината е публикувана първата визия от фирмата-изпълнител, но това няма как да бъде реализирано без задължителната екологична оценка. Предвидени са 57 хил. легла общо. В дирекцията за превантивен контрол в Министерството на околната среда и водите липсва капацитет, заради лошото управление и практика ключи експерти да бъдат освобождавани.

За това лято няма как да се случат някакви промени. Няма и как да се приеме и прословутата директива за дивото къмпингуване. Тя, заедно в текста на закона трябва да отпадне, защото е нарушение. Отново ще стигнем до съд, но ние не се плашим.

Какво трябва да се направи, за да нямаме всяка година следния парадокс – дюни се разоварават „законно“, а в същото време за поставяне на плажна кърпа се предвиждат солени глоби? Кога ще бъде окончателно урегулирано и дивото къмпингуване, което има много привърженици в България?

Трябват сериозно промени в Закона за черноморското крайбрежие. Идеята за концесионирането на плажове, е неправилна и неприложима за България. Нарушава и директивата за концесиите; философията на закона в частта за административно-наказателните разпоредби. Там няма една разпоредба за незаконно строителство на плажа, но има разпоредби за незаконно опъване на палатка. Това трябва да се промени кардинално. Закоът трябва да се върне към първоначалната си идея, приета 2007-ма година. Оттогава досега той само облекчава застрояването и унищожаването на уникалния природен ресурс.

Целият закон трябва да се изчисти от всякаквите наслоения, които депутатите ги слагаха само и само да се отваря вратичка след вратичка. Аз съм против концесиите на плажовете, още повече че половината концесии, които са раздадени в момента за по 10-15 години, няма изискване за инвестиция. За какво даваме изключителното право да се стопанисва един плаж, когато няма такова изискване. Това са подаръци за определени фирми и форма на непозволена държавна помощ. Общините са достатъчно добър стопанин и много добре могат да отговарят. Министерство на туризма трябва да остане само с контролни функции. Разораването на дюните ще спре, когато институциите започнат да прилагат нормите.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!