Венецуела ще увеличи цените на горивата през юни, каза президентът Николас Мадуро, като постави лимит на държавните субсидии, които десетилетия наред позволяват на гражданите да пълнят резервоарите си почти безплатно.

Въпреки че страната има огромни запаси от нефт, производството се срива и венецуелците са изправени пред огромен недостиг – изострен от въздействието на COVID-19 върху икономиката.

Съгласно промените, които ще влязат в сила на 1 юни, на водачите ще бъдат разрешени до 120 литра бензин на месец и до 60 литра за мотоциклети, на субсидирана цена от 5 000 боливара (0,025 долара) на литър.

Решението идва дни, след като ирански цистерни за гориво, превозващи така необходимия бензин, пристигнаха във Венецуела.

„Решихме, че на 200 бензиностанции ще бъде разрешено да продават този продукт на международна цена“, заяви президентът Николас Мадуро в събота, обявявайки прекратяване на държавния монопол върху горивата. Говорейки от Каракас, той каза, че цените на тези бензиностанции ще бъдат определени на 50 щатски долара за литър.

200-те бензиностанции ще бъдат „управлявани от частни изпълнители“, на които ще бъде разрешено да внасят бензин, каза Мадуро, но той не каза на кого са били предоставени лицензите.

Цените на обществения транспорт няма да бъдат засегнати от промените, добави той.

Венецуелският министър на петрола заяви, че дизеловото гориво – жизненоважно за промишлеността – ще остане „100%“ субсидирано.

Страната е почти изцяло зависима от износа на петрол за приходите си, но производството е спаднало до около една четвърт от нивото му през 2008 г., след като Венецуела влезе в шестата си година на рецесия.

Американски санкции бяха насочени към износа на петрол от Венецуела, озлобявайки Каракас заради жизненоважен доход.

Правителството на Мадуро обвинява за загубата на производство американските санкции, включително срещу държавната петролна компания PDVSA, но много анализатори твърдят, че режимът се проваля в инвестициите и поддръжката на инфраструктурата.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!