числото 4

Не го правите често, но днес е ден за заплати и се чувствате късметлия. Време е да си купите лотариен билет. Докато стоите на гишето и обмисляте кои числа да изберете, вие премисляте опциите. Със сигурност ще добавите 7 към лотарийния билет. Може би и 11. Но 13? Няма начин – всички знаят, че числото носи лош късмет. Е, всички в Съединените щати и Европа. Ако сте от Азия обаче, е по-вероятно да избегнете избора на числото 4. Това се казва в сайта Tofugo.com – блог за японската култура и език.

В много източноазиатски култури, включително Китай, Корея, Япония и Тайван, числото 4 се смята за носещо лош късмет. Ако влезете в асансьор в една от тези страни, е много вероятно да не видите бутон, указващ четвъртия етаж, защото така или иначе повечето жилищни сгради и болници пропускат номера. В Пекин дори не е възможно да се получи регистрационен номер на превозно средство, който да включва числото 4 в себе си. В Сингапур  пък производител на луксозни автомобили е трябвало да промени името на Alfa Romeo модел 144, защото гражданите се страхували да го купят. Поради същата причина моделите телефони на Nokia не започват с номер 4.

В китайската култура причината за появата на суеверието около числото 4 се крие в начина, по който звучи думата, тъй като по същия начин звучи и думата за „смърт“. Същото важи и за много други азиатски култури, които споделят редица езикови прилики. В Япония и Корея например думата за 4 и думата за смърт са абсолютно еднакви. Освен това в Япония 49 също е нещастно число, защото звучи като думите, които означават „болка до смърт“ [източници: Times of India, Today I Found Out].

Страхът от числото 4 е известен като тетрафобия и се смята за по-сериозно проявен в азиатските култури, отколкото в западните. Всъщност това влияе и върху начина, по който се прави бизнес в тези страни. Корпоративните телефонни номера, серийните номера на продуктите и адресите на офисите не трябва да съдържат числото 4, ако даден бизнес иска да успее. Това е факт, който може да се окаже проблематичен за западните компании, навлизащи на азиатския пазар, като хотели Four Seasons или Foursquare.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!