Японският магазин „Даймару“ в Осака реши да преразгледа правилата за носене на баджове ат служителите, огласяващи, че жената има менструация. Значката изобразява Сейри-чан, героиня на популярна поредица от комикси, символизираща менструацията („сейри“ на японски е „менструация“, а Сейри-чан може да бъде преведена като „Мис Менструация“).
Значката беше разрешена да се носи, за да могат служителите да предложат на колежката си допълнителна помощ, например, по-дълга почивка. Но посетителите изведнъж започнали да се оплакват от тези значки.
„Не сме си поставили цел да уведомяваме посетителите, че нашите служители имат месечен цикъл“, заявиха представители на компанията пред Би Би Си.
Да бъде въведена в употреба тази значка предложили самите работници от магазина. Знакът беше въведен в употреба през октомври. Носенето му е доброволно. Представителят на „Даймару“ Йоко Хигучи заяви, че това е направено с цел подобряване на работната обстановка.
Информацията за тези баджове попадна в медиите. Някои от тях писаха, че магазинът „Даймару“ информира посетителите, че техните служителки са в менструация. По-късно един от шефовете на магазина призна, че публикациите предизвикали отрицателни отзиви. Някои дори се притеснявали дали това не е тормоз.
Представители на „Даймару“ заявиха, че някои служителки не виждат смисъл в тази идея и не искат да носят значка със Сейри-чан. Други обаче реагирали положително на иновацията.
„Когато видите значката на колежката, можете да й предложите помощ при пренасяне на тежки неща или да си почива по-дълго. И такава подкрепа ще бъде взаимна“, заяви пред Би Би Си Йоко Хигучи.
Според нея след скандала клиенти се обадили в магазина, за да изразят подкрепа за компанията.
„Даймару“ не изоставя идеята, но сега ръководството на компанията мисли за това как да я промени, така че служителките да могат да споделят информация за своето състояние, но без това да се вижда от клиентите.
Според Би Би Си в Япония, както и в много други страни, темата за менструацията традиционно се смята за срамна и не се обсъжда в обществото. Случвало се дори, че когато жените трябва спешно да се скрият в убежища от честите цунами в Япония, те се смущават да поискат тампон, тъй като това би се счело за неподходящо поведение. В отговор на подобно искане на една жена дори беше казано:
„Как можете да мислите за секс в такъв момент?“
Но сега ситуацията се променя. Преди няколко дни в популярното сутрешно шоу „Асаичи“ по NHK около час продължи обсъждането за това как да се говори за месечния цикъл с приятели и семейство. В дискусията участваха и жени, и мъже.
За това, че започва да се говори по-открито за менструацията, роля изиграха също и социалните мрежи. През октомври продуктите за женска хигиена поскъпнаха в Япония поради по-високите данъци и много японски жени не се поколебаха да обсъдят тази новина.