Франк-Валтер Щайнмайер, Румен Радев
на снимката: Германският президент Франк-Валтер Щайнмайер и българския тдържавен глава Румен Радев.

„Фолксваген“ може да построи нов завод в България. Все още нищо не е решено, но посещението на федералния президент Франк-Валтер Щайнмайер в страната предизвиква надежда сред българите. През май решението може да е ясно.

България все още е там, в списъка за окончателния подбор, това е сигурно. Един ден преди посещението на федералния президент Франк-Валтер Щайнмайер в София, делегация от „Фолксваген“ току-що е разгледала детска градина в столицата. Автомобилният производител очевидно не оставя нищо на случайността, когато избира възможното място за нова фабрика в Югоизточна Европа.

Франк-Валтер Щайнмайер
на снимката: Германският президент Франк-Валтер Щайнмайер

Същото се отнася и за българите. Става дума за инвестиция от 1,4 милиарда евро и около 5000 работни места.

„Този проект е в съзнанието на всички – казва известен дипломат – България е най-бедната страна в Европейския съюз и една от по-малките, с около седем милиона жители. Но сега можете да усетите големия потенциал в София. Моделите на марките „Сеат“ и „Шкода“ ще бъдат построени в новата фабрика.

Тим Курт, председател на германско-българската търговско-промишлена палата, казва, че такава фабрика ще „постави изцяло нови стандарти за икономиката на страната“.

Понастоящем рекламата на „Фолксваген“ е своеобразна държавна политика.

„Всички български институции постигнаха консенсус за това как съвместно да осигурят най-добрите условия и възможно най-голяма сигурност“, заяви президентът Румен Радев по време на пресконференция със Щайнмайер.

Румъния, Сърбия, Северна Македония и Турция първоначално бяха считани за страни- кандидатки в допълнение към България. Още през май решението можеше да се вземе във Волфсбург – ако изобщо бъде взето тогава, тъй като според докладите, работният съвет във Волфсбург все още проучва и търси яснота относно сигурността на работните места в Германия и използването на съществуващите фабрики.

Франк-Валтер Щайнмайер
на снимката: Германският президент Франк-Валтер Щайнмайер и българския тдържавен глава Румен Радев.

По същото време, в което кръгът от възможни места на инвестицията трябваше да стане значително по-малък, надеждата в България става все по-голяма. А сега и посещението на федералния президент. Добър знак? Щайнмайер, Шрьодер, Долна Саксония, „Фолксваген“ – може и да има нещо. Присъствието на федералния президент във всеки случай стимулира въображението в България в истинския смисъл на думата: Въпреки че на пресконференцията Щайнмайер изрично заявява, че изборът на място се прави само от групата, няколко местни медии докладват по-късно, че Федералният президент подкрепя решение в полза на България.

На снимката: германският президент Франк-Валтер Щайнмайер и кметът на Пловдив Иван Тотев
На снимката: германският президент Франк-Валтер Щайнмайер и кметът на Пловдив Иван Тотев

Всъщност Щайнмайер усети в София и близкия Пловдив една страна, която е силно ориентирана към Германия.

Франк-Валтер Щайнмайер, Румен Радев
на снимката: Германският президент Франк-Валтер Щайнмайер и българския тдържавен глава Румен Радев.

Президентът Радев, който многократно придружава Щайнмайер по време на двата дни на посещението му, от време на време е посещавал училище с немски език като дете. В началото на политическата си кариера премиерът Бойко Борисов бе популяризиран от Конрад Аденауер и Фондация Ханс Зайдел. Германия вече е вторият по големина чуждестранен инвеститор в България с 3,5 млрд. Евро и дял от 8,5%. В страната присъстват 5000 германски компании. 30 от 100-те най-големи инвеститори са от Германия.

На снимката: германският президент Щайнмайер и премиера Борисов

Също така в политическите разговори с Щайнмайер темата за „Фолксваген“ се появява отново и отново. Въпреки че Радев уверено популяризира страната си, той също така се грижи да не изглежда твърде натрапчив или самонадеян. Министър-председателят Бойко Борисов, за разлика от Радев, е смятан за приятел, който говори прямо. Например, той енергично се оплаква, че като член на Европейския съюз, България се конкурира за „Фолксваген“ с държави извън ЕС, които могат да предложат субсидии, невъзможни за предлагане от правителството в София поради забрана от Брюксел.

От своя страна обаче българите никога не се уморяват да изброяват своите заслуги: държавата предлага удобството на корпоративния данък от само десет процента. Валутата е стабилна, защото вече е била обвързана с D-марката в моментите преди въвеждането на еврото. Разходите за труд са ниски.

По-висок е обаче недостигът на квалифицирани работници. И това е проблем.

Германският управленски модел трябва също да осигури решение: дуалното обучение в дружеството и професионалното училище. На срещата на президента Радев с представители на българския и германския бизнес, представител на BMW съобщаи, че в някои професии на пазара на труда се води борба за квалифицирани работници. България също има недостатъци по въпроси като върховенството на закона и борбата с корупцията.

„Всичко се подобрява, но много бавно“, казва един от участниците в бизнес дискусията.

На снимката: германският президент Щайнмайер по време на визитата си в България

„Фолксваген“, от друга страна, не изглежда да има проблем с имиджа в България. Дизеловият скандал се появява само еднократно, когато представителят на BMW съобщава, че изгражда капацитет в България за тестове за емисии при шофиране в реални условия, с които изгорелите газове могат да се измерват по-реалистично.

Тъй като първоначално Щайнмайер не бе чувал какво е това, човек от BMW обясни, че тези тестове са следствие от скандала с изгорелите газове.

„О, ние не знаем нищо за това в Германия“ – казва Щайнмайер.

Това е шега, разбира се. Но българите все още предпочитат да се кикотят тихо.

 

 

Заб: заглавието е на „Дебати.бг“.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!