След като през тази седмица секторът на хранителните услуги отново се отвори за бизнес след повече от два месеца забрана за работа, проучване сред потребителите установи, че две трети от гърците нямат намерение да посещават ресторанти през тази година, а почти една трета от тях не смятат да ползват отпуск до края на 2020 г.
Резултатите от проучване на Изследователския институт за потребление на стоки на дребно (IELKA) показват, че таверните и ресторантите трудно ще възстановят загубите, които са претърпели в периода между 14 март и 24 май, когато е трябвало да останат затворени по заповед на правителството.
Половината от 1050-те души, участвали в проучването, заявиха, че не възнамеряват да посетят ресторант тази година, предвид страховете за разпространението на коронавируса, а други 17% стигнаха дотам, че заявиха, че не искат да отидат в ресторант някога отново. Само 33% от анкетираните изразиха намерение да излязат да се хранят в заведение извън дома си по някое време през тази година.
Ако тези прогнози се окажат верни, секторът на хранителните услуги ще понесе още по-голям удар през седемте месеца до края на годината. Вчера – първият ден, в който ресторантите отвориха отново, беше особено тих, според Йоргос Каватахас, ръководител на Гръцката конфедерация на професионалисти, занаятчии и търговци (GSEVEE).
Той заяви пред в. „Катимерини” днес, че оборотът на ресторантите е спаднал с 95% в сравнение с нормален работен ден преди избухването на пандемията от коронавирус, докато кафенетата се представиха малко по-добре, достигайки 50% от оборота преди COVID-19. С тези темпове, твърди Каватахас, едно от три предприятия в бизнеса скоро ще трябва да затвори.
Проучването на IELKA освен това показа, че по-малко от една четвърт гърци (24%) ще вземат обичайния си брой почивни дни до края на тази година, докато други 17% заявиха, че ще отидат на по-скромни почивки, отколкото в предишни години. Три от 10 респонденти (30%) заявиха, че не смятат, че изобщо могат да отидат на почивка през тази година, включително 8%, които смятат, че може да не могат да си позволят почивка и през 2021 г.
Същото проучване разкри, че едва 28% от потребителите са спрели да носят маски за лице, когато влизат в магазини и обществени места, а 41% заявяват, че няма да спрат да ползват предпазни средства до края на 2020 г. Един от всеки трима от участниците в проучването е заявил, че ще продължи да носи пластмасови ръкавици, когато пазарува и през следващата година.