Палестински източници съобщават, че ЕС е информирал ръководството на Агенция на ООН за палестинските бежанци, че ще преустанови финансирането й, ако палестинското образователно министерство не промени учебните си програми.
Заявено е, че UNRWA няма да бъде включена във финансовата 2022 г. на ЕС, ако в учебниците на палестинските деца няма „дух на толерантност и съвместно съществуване“. Според ЕС в училище трябва да бъде възпитаван „дух на мирно разрешаване на израелско-палестинския конфликт на базата на съществуването на две държави.“
Европейската страна е обещала замразяването на годишната сума от 23 милиона долара за палестинската агенция, докато не се обновят учебните програми. Освен към UNRWA европейците са информирали, че прекратяват и финансовата помощ за палестински НПО, които работят в сферата на образованието. От палестинската агенция са отговорили, че тя не отговаря за образованието в Палестина, а си има ресорно министерство. Нещо повече, последното е отговорно за учебните програми от 2006 г., когато бяха премахнати египетските и бяха изработени и реализирани палестински учебни програми.
Запознати отбелязват, че през ноември 2021 ще стане гласуването на въпросната сума в рамките на европейския бюджет. От него директно зависят заплатите на палестинските чиновници, които работят в сферата на образованието. Според проекторешението, направено от зам.-председателя на фиансовата комисия в ЕП, белгиеца Оливие Шастел от фракцията „Обнови Европа“ финансирането на UNRWA е свързано с „премахването на езика на омразата, антисемитизма и подстрекателство към насилие“ в палестинските учебни програми.
От палестинска страна обвиняват ЕС в двойни стандарти и вземането на страна на държавата Израел. Нейни представител считат, че европейците работят в тясно сътрудничество с израелския Институт за мониторинг на мира и толерантността в училищното обучение. Палестинците заявяват, че никой не иска от Израел да си промени учебните програми, за разлика от тези на държавата Палестина. В тях те също виждат „подстрекателство към насилие“. Нещо повече, те са на мнение, че европейците искат „фалшификация на историята“.
От европейска страна се дават и множество конкретни примери, свързани с текстове на учебници за отделни класове в началното училище. В тях се посочва използването на думата „окупация“, вместо държавата Израел, в математическа задача се сравняват „брой дни на палестински пленник, прекарал в израелски затвор“, различни географски карти и т.н.
Преди две седмици в Кнесета ислямистката партия на Махмуд Мансур /близка до идеологията на Мюсюлманките братя/, коалиционен партньор в настоящото правителство на Нафтали Бенет провали въвеждането на задължително изучаване на арабски език в израелските училища. От трибуната на парламента израелски депутат, в емоционално изказване на арабски език, директно обвини хората на Махмуд Мансур в желание да държат двата народи изолирани един от друг.
Натискът на ЕС за промяна на палестинските учебни програми напомня за друг случай, за спора между една страна-членка на ЕС и съседната й държава. Материята е сходна, в някаква степен използваните термини също, но развитието на процеса е различно.
За още новини последвайте канала на Дебати в Google Новини