Ден, след като от активисти от гражданското сдружение „Спаси София“, сложиха противогази върху емблематични статуи в града, столичният кмет Йорданка Фандъкова, публикува в социалните медии мерките, които общината ще вземе, за да се бори с мръсния въздух. Че трябва да се вземат мерки за борба със смога, спор няма, но намеренията на общината изглеждат повече като добри пожелания, които тепърва предстои да бъдат обмислени. Разбира се, има време и за мислене и за доизкусуряване, тъй като програмата ще бъде внесена в Столичния общински съвет (СОС) напролет.
Една от най-екстравагантните мерки е въвеждането на безплатен градски транспорт, която трябва да компенсира ограничаването на движението на автомобили в най-натоварените зони на града, в дните с трайно превишаване на допустимите норми на запрашаване на въздуха.
Идеята е примамлива, но от друга страна звучи като предизборно обещание, което я стане, я –не. Основно, тя противоречи на досегашните послания на общината, която увеличи цената на транспортния билет в София до 1.60 лв., въпреки поевтиняването на горивата. Мотивите за увеличението бяха, че хората ще си плащат авансово за строящото се метрото и подлежащия на обновяване автотранспортен парк. Дали тогава градските велможи не мислеха за мръсния въздух – не става ясно. Да не би общината, като предлага безплатен транспорт, да се е отказала от инвестициите в него. И като се ограничи движението на коли, с какво ще се придвижваме, при положение, че и сега транспортът е нередовен и не покрива достатъчно добре целия град. Чудя се още дали това ще увеличи цените на таксиметровите услуги и дали няма да превърне ходенето на работа, особено през зимните месеци, в „Мисията невъзможна“.
В средносрочен план, заедно с КАТ, четем още в програмата, от Фейсбук профила на Фандъкова, се пердвижда спиране от движение на автомобили, които замърсяват. Пояснява се, че са колите „без катализатор и тези с нива на замърсяване над допустимите норми“. Без да е казано директно, оставаме с впечатление, че се касае за по-старичките коли, както и евентуално – тежкотоварни превозни средства. Въпросът е, че не само старите автомобили са източник на замърсяване, а и голяма част от новите, например дизеловите.
Достатъчно е да припомним скандала „Дизелгейт“, след който стана ясно, че един от най-големите световни производители на автомобили – „Фолксваген“ е фалшифицирал тестовете за замърсяване. В програмата на градоначалника четем, че при модернизацията на градския транспорт ще се иска всички нови превозни средства задължително са с екостандарт „Евро 6“.
От друга страна, новият доклад на Международния съвет за чист транспорт (ICCT) – изследователската група, която изигра ключова роля в разкриването на измамите с тестовете на „Фолксваген“, показва, че новите дизелови автомобили, които отговарят на най-високия стандарт „Евро 6“, замърсяват около 10 пъти повече от камионите и автобусите, произведени преди 6-7 години. В този смисъл, ако ще се спират автомобили от движение, много важно е СО и КАТ да се ръководят не дали возилата притежават един или друг стандарт, а от това колко реално замърсяват.
Програмата на градоначалника още включва законодателна промяна, която да позволи поставянето на стикер, обозначаващ екологичния клас, върху всеки автомобил, който се движи на територията на общината. Не става ясно дали този стикер ще се отнася само до електромобилите, но няма лошо, хубаво е да има стикети. А още по-хубаво – ако се предвиждат и данъчни облекчения.
Общината възнамерява да въведе система за ранно предупреждение на гражданите при прогнозни високи нива на фините прахови частици. В момента от Изпълнителната агенция по околната среда и водите публикуват данните от измервателните станции с ден закъснение, а на сайта на Столичната община информацията за нивата на фини прахови частици и други замърсители се публикуват за денонощието по часове, но няма предварителна информация, прогнози и предупреждения за хората. Вероятно ранното предупреждение може да се организира с не много усилия. В този смисъл, не е нужно да се чака пролетта и гласуването на програмата в СОС.
Според изнесените приоритети на програмата, СО ще провежда информационни кампании за вредното влияние върху качеството на въздуха при отопление с твърдо и течно гориво. Въпреки, че се предвижда хората, които използват твърдо гориво за отопление само да бъдат убеждавани, горенето на дърва и въглища, особено в град с високо строителство като София, е един от основните източници за замърсяване на въздуха. Броят на хората, които се отопляват по споменатия начин у нас през последните години, нарасна, макар че няма официална статистика. Много столичани, по чисто финансови причини се отопляват с камини на твърдо гориво. Такава е практиката и в много луксозни квартали, като буквално в края на деня, не може да се диша. Не на последно място, принос за използването на твърди горива, има и самата държава, която чрез програмите за социално подпомагане, отпуска на социлано слабите целеви помощи именно за такъв тип отопление.
И тъй като всички ние дишаме мръсния въздух, нужно е да започнем да го опазваме – индивидуално и колективно. А общината трябва да предлага по-обмислени програми, не само такива за „отбиване“ на номера и по възможност, в тях да бъдат включени повече държавни институции, така че да оставаме с впечатлението, че става въпрос за политика.