Шест длъжностни лица от Агенция „Пътна инфраструктура” са привлечени като обвиняеми заради инцидента в тунел „Ечемишка” от 5 февруари 2017г., при който загина една жена след като лампа падна от тавана и се заби в колата, в която е пътувала.
Прокуратурата твърди, че са нарушили правилата за експлоатация на пътно съоръжение и по непредпазливост са причинили на смъртта на жената.
Това са:
Л. Лазаров, в качеството му на Председател на Управителния съвет на АПИ и служител по транспорта;
Илиана Захариева, в качеството й на член на Управителния съвет на АПИ и служител по транспорта;
Дончо Атанасов, в качеството му на член на Управителния съвет и Председател на УС на АПИ и служител по транспорта;
Георги Златев – директор на дирекция „Поддържане на пътната инфраструктура“ в АПИ и служител по транспорта;
Н. Сачанска – началник отдел „Основен ремонт и поддържане“ в дирекция „Поддържане на пътната инфраструктура“ в АПИ и служител по транспорта и
Г. Фучеджиев – старши експерт в отдел „Основен ремонт“ на дирекция „Поддържане на пътната инфраструктура“ в АПИ и служител по транспорта.
Разследването на прокуратурата установило, че стоманената конструкция за окачване на лампите е монтирана през 1984 г. и е пусната в експлоатация в началото на 1985 г.
От пускането в действие до инцидента са извършени 6 огледа, при които експертите са давали препоръки за подновяване на антикорозионната защита, но това нито веднъж не е било изпълнено.
Техническата експертиза е посочила, че от 1996 г. стоманената конструкция на съоръжението е повредена и следва да се поднови, тъй като е подложена на активна корозия в изключително неблагоприятна среда /постоянна влага, вредни газове, прах и др./.
При извършеното изследване е установено, че след 2010 г. стоманената конструкция на съоръжението е станала потенциално опасна за експлоатация, а от 2015 г. конструкцията се е намирала в аварийно състояние.
Според заключението на вещите лица основната причина за станалата авария на надлъжните стоманени греди, носещи осветителните тела, е липсата на нормална експлоатационна поддръжка на конструкцията и оставянето й без антикорозионна защита повече от 20 години.
През 2015г. АПИ възложила на частна фирма да оцени състоянието на лампите в тунела на АМ „Хемус”. И в това заключение е посочено, че те са потенциално опасни. Ръководството на АПИ приело доклада, но не взело мерки.
Така Д. Атанасов, Лазар Лазаров и И. Захариева, като членове на УС на АПИ са нарушили правилата за експлоатация на пътното съоръжение и не са изпълнили нормативно установените си задължения.