катастрофа Своге

Прокуратурата обвини Дончо Атанасов и Светослав Глосов – бивши членове на УС на АПИ – за катастрофата край Своге. Още петима души днес са привлечени като обвиняеми за тежкия инцидент, при който загинаха 20 души, а 8 бяха ранени.

инж. Светослав Глосов
на снимката: инж. Светослав Глосов
на снимката: Дончо Атанасов

На двамата бивши членове на Управителния съвет на АПИ е повдигнато обвинение за престъпление по служба – престъпление по чл. 282 ал.2 НК, а 5 лица се обвиняват в престъпление по служба, извършено при независимо съпричиняване, заедно с водача на автобуса, за смъртта на 20 пътници и причинените средни телесни повреди на 8 лица.

В качеството си на членове на Управителния съвет на АПИ, отговарящи за дейността на Дирекция „Управление на стратегически инфраструктурни проекти“ и дирекция „Поддържане на пътната инфраструктура“, двамата не са изпълнили служебните си задължения, регламентирани в Закона за пътищата и в Правилата за работата на УС на АПИ. Според прокуратурата те направили това с цел да набавят облага за строителната фирма ДДЗД „Трейс Своге“, от което са настъпили значителни вредни последици.

Двамата ръководители са имали за цел да набавят облага за „Трейс Своге“, която се изразява в неизвършването за сметка на дружеството на ремонт за отстраняване на констатираните дефекти, посочва СГП.

Петимата други обвинени служители по транспорта са:

Б. Иванов – ръководител на екип и изпълнителен директор на „Трейс София“ ЕАД- изпълнител по Проект „България- Транзитни пътища V – ЛОТ 17“, път II – 16, „Своге- Нови Искър“ Участък 3 от км 50+790.53 до км 81 + 778.84;

С. Трифонов – Началник Асфалтова база „Костинброд“, на който по надлежния ред е възложена дейност по ремонта на пътищата, съгласно Трудов договор № 337/13.05.2013г., сключен с „Трейс – София“ ЕАД,;

И. Иванов – технически ръководител, на който по надлежния ред е възложена дейност по ремонта на пътищата, съгласно трудов договор № 337/13.05.2013г. сключен с „Трейс – София“ ЕАД ;

М. Т. – строителен инженер, член на екипа за строителен надзор на ПЪТКОНСУЛТ 2000 ЕООД, на който по надлежния ред е възложена дейност по строителен надзор при ремонт на пътя, съгласно Трудов договор № 8/03.04.2012г. и

С. Попниколова – Директор на дирекция „Управление на проекти, финансирани с кредитни инвестиции“ в Агенция „Пътна инфраструктура“.

На 25 август 2018 г. край Своге автобус, пълен с пътници, падна в Искърското дефиле. Тогава загинаха 20 души. Почти всички загинали бяха от софийското село Световрачене. Те се връщали от еднодневна екскурзия. Сред жертвите бе и 13-годишно момче, което заедно с баба си и вуйчо си пътувало на злополучната екскурзия. За последно пътуващите в катастрофиралия автобус са били в манастира „Седемте престола”.

Още на следващия ден – 26 август 2018 г. Окръжна прокуратура – София привлече като обвиняем Григор Григоров – водач на автобуса. Разследването се проведе от Националната следствена служба.

Няколко дни след катастрофата последваха и три министерски оставки. На 31 август 2018 г. министърът на транспорта Ивайло Московски, министърът на вътрешните работи Валентин Радев и министър на регионалното развитие Николай Нанков депозираха своите оставки. Те им бяха поискани от министър-председателя Бойко Борисов.

Впоследствие стана ясно и че многократно са подавани сигнали за некачествено строителство на пътя край Своге. Най-голям проблем е т.нар. аквапланинг, който се образува след проливен дъжд. Когато превозното средство попадне в аквапланинг, то не може да спре. Появиха се съмнения и за качеството на материала, от който е изградено самото шосе.

От събраните по делото доказателства е изяснено, че при движението си в зоната на десен завой, по двупосочно платно, при мокра асфалтова настилка, автобусът МАН е навлязъл в лентата за насрещно движещи се автомобили и се е ударил с товарни автомобили Нисан Примера (първи удар) и Ситроен Берлинго (втори удар). След втория удар автобусът напуснал платното, ударил се е в еластичната ограда, преминал през нея и навлязъл в страничния скат. При спускането си по него автобусът се е преобърнал и паднал.

Скоростта на автобуса към момента на навлизане в завоя е около 53,5 км/час, а с тази скорост водачът на автобуса не е имал техническа възможност при наличното състояние на мократа асфалтова настилка да премине през пътния участък на завоя без да навлезе в насрещната пътна лента. Такава техническа възможност водачът на автобуса е имал, ако е спазил максимално допустимата скорост от 40 км/час. Поради това прокуратурата продължава да поддържа обвинението си срещу шофьора Григоров за това, че е нарушил правилата за движение по пътищата.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!