Евгений Кънев е доктор по икономика, управляващ съдружник на инвестиционна консултантска компания „Маконис“. В дългогодишната си кариера на инвестиционен консултант е ръководил голям брой проекти за сливания и придобивания, бизнес оценки и финансирания в редица страни от Източна Европа и Ирландия.
Как преценявате приетият вече Бюджет 2021, изпълним ли е?
Той не може да бъде изпълним по простата причина, че в него са заложени приходи, които са повече от през кризисната 2019-та година, което няма как да се случи в условията на пандемия. Ако все пак се случи да има тези приходи, както през 2019-та година, при така заложените разходи ще имаме бюджетен дефицит от минус 7% т.е е много вероятно да имаме двуцифрен бюджетен дефицит догодина. Второто нещо, което е важно за отбелязване е, че планираните разходи са станали всъщност водещия критерий за определяне на приходите, за да бъде поднесен подходящ дефицит. Имаме разходи от над 50 милиарда лева, което най-високият процент за последните 10-15 години, даже и повече и те са били основен критерий около който всъщност са „нагодени” приходите, така да се каже. Затова аз смятам, че най-късно през април ще има актуализация на бюджета или веднага след изборите.
Кои политики отразява този бюджет освен очакваното отпускане на средства за борба с пандемията?
Средствата за пандемията са около 3 милиарда от тези 50 милиарда разходи т.е това е под 6%, а само 1/5 от тях са за бизнеса, който реално носи данъци на хазната. Виждате колко нереалистичен и колко ощетителен за бизнеса е този бюджет. Основното внимание е насочено към майките с деца, към администрацията, чиито заплати се увеличават с 10%, също така има социални плащания към по-малки слоеве т.е той е един социален бюджет , но не от гледна точка на нуждите на бенефициентите, а от гледна точка на тяхното внимание предвид предизборната ситуация.
Има ли изобщо заложени политики за младите хора- като безлихвени кредити, за образование, за борба с младежката безработица или поредна година се набляга върху разходи за възрастните хора и уязвимите групи?
Само по себе си няма лошо да се набляга на такива разходи, въпросът, е че сред тези разходи има и такива, от които няма нужда, например ако кажем, че абсолютно всички майки с деца, независимо от доходите си ще получат помощи. Ако например работи за 5 000 лева да кажем мениджър в западна компания защо всъщност има нужда от тази помощ?
Нали беше върнат подоходния критерий, ще се гледат и доходите все пак..
Доколкото аз съм запознат това се отнася само за детските надбавки. Но отделно от това нещо всяко дете, независимо от какво семейство е, получава помощ. За едно дете има 4000 лева приспадане от годишните доходи т.е 400 лева се икономисват средства на бюджета. Кому е нужно това всъщност ако семейството е от средната или над средната класа? Виждаме, че всъщност по тази причина пък няма пари за други уязвими групи, за бизнеса, за безработните, които им затварят бизнесите и ще получат много късно средства. И другото нещо, което е важно. Кому е нужно в такава година да се увеличават с 10% заплатите на администрацията, това са хора, които получават постоянни доходи, нямаме инфлация в момента, ограничени са покупките. Кому са нужни всъщност тези увеличения, явно освен като мотивация за правилно гласуване, не виждам друга причина.
Има ли заложени все пак някакви политики за младите хора?
Каквито и политики да има ако няма работа, никой млад човек не остава в България, защото трябва да получава помощи. Ако няма точна политика за спасяване на бизнеса, който дава работните места и перспективи на младите хора, те ще ходят в чужбина. Виждате как се затваря кръга. Ако не се помогне на бизнеса оттук следват много тежки последици и за бюджета, и за младите хора, и за цялата икономика, и за държавата.
Разбра се, че 511 милиона евро ще дойдат от Европейския съюз за подпомагане на икономиката на България, за да се справи с последиците от коронакризата. Има ли яснота за какво ще бъдат похарчени ?
Има яснота от гледна точка на плана, който вицепремиерът Дончев представи и този план представлява над 60% от всички тези пари да отидат отново за строителни дейности по разни проекти, които са обикновено свързани с фирми, близки до властта и респективно не носят ползи за икономиката по този план, така направен. Защото ние имаме нужда, както стана вече въпрос, от създаване, развитие и задържане на човешки капитал в страната. Това е единственото нещо, или най-важното нещо да кажем по-скоро, което създава перспективи на страната. Но в това отношение средствата са изключително ограничени в този план и най-вероятно щом той ще пет годишен, те ще бъдат ревизирани по-нататък, като в последните години ще се наблегне отново на тези т.нар „структурни проекти”, свързани най-вече с топлинната изолация на домове, пак с фирми, с които да не направят строителни поръчки. Това е, което е обезпокоителното, защото ние продължаваме да наблягаме на хардуера, но не той създава добавена стойност в икономиката, а софтуерът, а именно „меките умения”, човешкият фактор, обучението, образованието, създаването на перспективи. Това са нещата, които са важни за икономиката, те почти липсват в този план.
Очевидно, че парите към бизнеса, който генерира заплатите на чиновниците, няма да достатъчни и ще може ли да оцелее в тези условия?
Аз също си задавам този въпрос как това не се разбира и ако това продължава и не се помогне на бизнеса кой ще носи пари на хазната. Надявам се все пак това да бъде проумяно и ако не в програмите то със следващите актуализации на бюджета да се вземат допълнителни заеми и съответно да се подпомогне бизнеса, макар че според мен ако това не се направи през зимата ще бъде много късно по- нататък.
А морално ли ще бъде в условията на пандемия и тази година бюджетните чиновници да си разпределят 13 –та и 14-та заплата?
Не само 13-та и 14-та заплата, а и ще имат увеличение на самата заплата с 10% догодина, в условията на криза, когато има нужда от страхотно много средства в медицината, в здравния сектор, за подпомагане на хората в беда, подпомагане на учителите в тази тежка ситуация и затова казвам, че според мен приоритетите не са направени според реалните нужди, а според предстоящите избори.
Но казвате, че със сигурност след изборите ще има спешна актуализация на бюджета
Най-късно след изборите, това ще бъде първата работа на новия парламент, ако дотогава вече не е имало първо актуализация, защото нещата са такива в момента, че приходната част на бюджета и първите три месеца няма да може да бъде изпълнена, а разходите си вървят. Защото най-голямата част от разходите са изтеглени през първата половина на годината и съответно ще се образува много голяма дупка в бюджета тъй като планираните разходи няма да могат да се изпълняват при такава икономика, докато разходите ще бъдат направени тъй като те се финансират и с дълг и с европейски средства, а може и в един момент и с фискалния резерв, ако няма достатъчно приходи.