На снимката: Георги Кадиев

Георги Кадиев е завършил Московския държавен институт по международни отношения. Има магистратури от Университета Лестър, Великобритания и Харвард. В периода от 2005 до 2007-ма година е заместник-министър на финансите. Георги Кадиев е народен представител от БСП в 40-то и 42-рото Народно събрание. Напуска по време на втория си мандат като депутат през юни 2014-та година в знак на протест срещу решението правителството на Орешарски да бъде свалено и да се обявят нови парламентарни избори. Две години по-късно Георги Кадиев създава партия с името „Нормална държава“.  От години е в бизнеса с продажбата на електроенергия.

Г-н Кадиев, очаквате ли да има сътресения в икономиката на страната в контекста на изминалите избори и задаващата се политическа нестабилност?

Това никой не знае към момента, защото не се знае какво ще е новото правителство. Икономиката ни би трябвало да има достатъчно ресурс, за да върви в правилната посока, независимо от правителството.

Едно правителство, което рязко промени данъчната политика, например,  следващото правителство не трябва чувствително да променя данъчната политика или да ограничава икономическата активност с определени закони, може да повлияе в лоша посока. Очакванията са ми икономиката да расте през тази година. Прогнозата на Световната банка е 2.5%, a на МВФ – 4.4%. Би било истинско престъпление, ако следващото правителство направи така че икономиката да тръгне в обратна посока и БВП започне да се свива.

Какви са първите спешни мерки, които бихте препоръчали на новия кабинет?

Те са по-скоро политически, отколкото икономически. Трябва да се състави правителство с временен хоризонт на действие не повече от една година. Неговата първа и основна задача е да прочисти изборния кодекс и изборните закони, администрацията, включително и изборната. Същото важи за МВР. Целта е след една година да има честни избори, за да няма купуване на гласове и манипулации. В момента се говори, че купеният вот се движи между 6% и 18%. Тогава вече нека се изпълнява програмата, която е обещана. Но сега да се правят дългосрочни планове при този изкривен вот и измами, е противопоказно.

Иначе като цяло – колкото повече свобода даде държавата на фирмите, толкова по-добре. Бизнесът работи най-добре, когато държавата най-малко се занимава с него. Иначе като препоръка – трябва да се затегнат малко данъчната и митническата администрация. Също така трябва да се направи сериозен анализ на разходната политика. Именно за разходната политика се правеха политически жестове на едни или друго олигарси и икономически групировки, но не в полза за обществото. И Ананиев и Горанов позволиха финансовото министерство да е политическо ведомство

Възможно ли една естествена и демократична процедура като сняма да правителствпто да повлия зле на пандемията и финансите както ни заплашват?

Сегашното правителство управлява пандемията изключително зле. Първи сме по смъртност и последни по ваксинация. По отношение на управлението на икономическата ситуация по време на криза, независимо че сме в бюджетен дефицит първите три месеца, ситуацията към момента е добра. В икономиката има инертност – колкото и лошо правителство да дойде, тя нито ще се сгромоляса за един ден, нито ще се възроди за един ден. Ще има месеци, в които инертността ще я води в правилната посока. Лошото ще бъде, ако следващото правителство предприеме мерки, които всъщност пречат на икономиката. Второ – трябва  да спре икономическият натиск върху фирми с цел да им се вземе бизнесът, което в момента се случва постоянно. При ново правителство бъдещето на България е по-добро, отколкото при повторение на сегашното.

При едно дълго несъставяне на правителство има риск и евентуални нови протести, могат да „поразклатят лодката”. Но финансовата система е стабилна, банките са стабилни. Пазарът на труда също е стабилен – няма голяма безработица, няма и чак толкова много фалити на фирми. Зависи обаче какво ще стане с туризма това лято, защото ако още една година няма туризъм за хотелиерите и ресторантьорите ще бъде много трудно. Но кой знае какъв риск за икономиката няма. Рискът е повече политически – да няма правителство или да има правителство, което да изкара хората на улицата и в дългосрочен план, това вероятно ще се отрази и на икономиката . Например едно забавяне на съставяне на правителство, ще се отрази на шансовете ни да влизаме в еврозоната, които в момента се изчисляват за 2025 година, но някой трябва да работи за това нещо.

Що се отнася до европейските средства – ЕК разбра достатъчно добре, че корупцията в България изяжда и техните собствени усилия. Тезата на управляващите, че който и друг да дойде, веднага ще спрат средствата от Европа, за мен не е вярна. Напротив – мисля, че едно следващо правителство ще се справи по-добре. Корупцията е факторът, който „изяжда” еврофондовете.

 

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!