Христо Иванов кражбите
На снимката: Христо Иванов

Христо Иванов е български политик и юрист. Бил е заместник министър-председател и министър на правосъдието в служебното правителство на Георги Близнашки от 6 август до 7 ноември 2014 г. В периода 7 ноември 2014 г. – 18 декември 2015 г. е министър на правосъдието във второто правителство на Бойко Борисов. От 7 януари 2017 г. е ръководител на ПП „Да, България!“. От 12 април 2018 партията е част от дясното обединение „Демократична България“.

 

Бави ли се процедурата за организиране на машинното гласуване и смятате ли, че предвид последните събития, се цели саботаж на вота на 11 юли? Или забавяния са нормални, предвид технологичното време, което отнема организацията на изборите?

Това, което аз мога да кажа, без да съм кой знае колко навътре в динамиката на този процес, са следните неща. Очевидно е, че предишната ЦИК и предишното управление оставиха цялата, така да се каже, осигуровка на машинното гласуване в хаотично състояние. И тук основният политически фокус е върху отговорността на предишната ЦИК и на ГЕРБ. Защото именно ГЕРБ въведоха машинното гласуване. И са го направили с такива договори, с такива параметри, които очевидно заложиха тази бомба. Ако някой беше мислил за обществения интерес, националния интерес и националната сигурност, трябваше да се погрижи машините да са готови, заедно с всички аспекти – софтуера, хардуера и т.н. Всичко това да е подготвено за едни бързи следващи избори. Още повече, че предстоят президентски избори през есента. Така че тук, на първо място, мога да кажа, чисто политически, че имаме видим, пореден провал на ГЕРБ, който добре съвпада с тяхното отношение към машинното гласуване и към организирането на изборите – „след мен и потоп”.

ГЕРБ, в предишното Народно събрание, гласуваха всички възможни деструктивни предложения. Не знам дали си спомняте, че Борисов имаше едно включване на живо, в което изрично каза на своите депутати да гласуват всички безумни идеи.Това е проява на страшно деструктивно поведение. Те имаха такова поведение в парламента и продължават да го имат. ГЕРБ очевидно се надява да използва темата с машинното гласуване като аргумент, с който да обяснят евентуален свой провал на изборите, с това, че има някакъв проблем с организирането им.

Да,  ние също в предишни кампании сме срещали определени организационни проблеми, но винаги сме давали решение. И не просто сме давали решения, ние сме ги произвеждали – и това е разликата. И съм казвал, че ние не целим да създаваме проблеми с цел оправдание на резултата, ако той не ни харесва. ГЕРБ никога не са заявявали, че ще работя за легитимни избори, даже напротив.

Оттам нататък, без да влизам в детайли по договорите между ЦИК и „Сиела Норма”, ще кажа, че според мен една фирма, която доставя такъв тип, наистина стратегическа инфраструктура за страната, не може да се държи така все едно продава дини на едро в началото на сезона, да извива ръце. Това не е типа бизнес, за който става дума. Очакваме национално-отговорно решение от всички, които участват в този процес.

След подписването на договора между ЦИК и „Сиела Норма“, очаквате ли нови проблеми или подготовката върви добре и се очаква да имаме наистина едни по-честни избори?

Не мога да дам такава прогноза, но мисля, че всички трябва да дадем максимума от себе си, за да имаме едни честни избори и българската демокрация да получи толкова нужната й инжекция доверие. Което минава и през това как ще протекат изборите. Защото тук въпросът не е кой ще спечели, кой няма да спечели и кой ще управлява. Българската република има нужда от това. Това е нещо, което всички искаме. И ние ще направим всичко възможно, ще работим с ЦИК, за да има максимална прозрачност. Нашият акцент оттук нататък ще бъде провеждането на ефективен, заслужаващ доверие одит на машините и на софтуера, така че всички български граждани да знаят, че е приложена максимално сериозна проверка и ако има някакви възможни проблеми, те ще бъдат установени и адресирани.

Ще успеете ли, както планирахте, да имате наблюдатели във всички, почти 9000, секции в страната?

Работим много усилено върху това да осигурим пълно покритие от страна на „Демократична България“ в секциите. За пример в тази посока мога да дам кампанията ни „Ти броиш“.

В хода на работа на служебното правителство, появиха ли се нови и спешни задачи пред евентуално ново правителство и ще ги отразите ли в програмата си?

От това, което виждаме, ние потвърждаваме една базова, изходна точка на нашите проблеми. И тя е, че в България има пари. Че в България може да се прави друга социална политика, друга образователна политика, друга инфраструктурна политика. Ако се ограничи корупцията. Мащабите на корупциията, ние го казваме от много години, са такива, че всъщност това е най-големият резерв за големи национални инвестиции във всички тези сектори. България може да си позволи по-добри пенсии, по-добри нива на доходите, много по-голяма инвестиция в образователната и социалната система. Просто трябва да бъдат затворени пробойните и да се оптимизират публичните разходи. И аз съм сигурен, че това, което служебното правителство изкарва са по-видимите, на повърхността, и по-ясни далавери. Но когато говорим за оптимизиране на разходите, не говорим само за корупция, а и за пилеенето и неефективността. Това е една фундаментална отправна точка за нас. Ние вярваме, че България може да увеличи сериозно публичните инвестиции на база на оптимизация, без да увеличава разходи и без да увеличава данъци. Другото важно, което служебното правителство разкри е, че българската държава беше превърната в бухалка. Другият огромен ресурс за благосъстояние, икономически растеж, за повишаване качеството на живота в България е просто да озаптим държавата. Да наложим едни правила за всички. И българският предприемач да бъде поставен в среда, в която да може да се развива свободно. И това са двете ни ключови обещания – ние ще озаптим държавата и българските предприемачи, българските семейства ще могат спокойно да си планират бъдещето. И ще повишим ефективността на публичните разходи. Така че, без да е необходимо да се случват никакви чудеса, например да открием нефт или газ, България може наистина да бъде много по-богата страна. И нашата програма дава отговор как, в две или тригодишна перспектива, най-много в рамките на един мандат, средната работна заплата може да стане 2300 лева. Това е абсолютно постижимо. И да достигнем средноевропейски нива на благосъстояние.

Каква е Вашата оценка на служебното правителство. Отговаря ли на Вашите очаквания и помага ли то да се разкрие истината за модела Борисов?

Очевидно помага. Но това е служебно правителство и не може да има кой знае какви изисквания към него. Оценките не могат да бъдат еднакви за всички. Очевидно има няколко министри, които се справят добре, които се захванаха с едни ясни приоритети като  ББР, „Лукойл“ и т.н. Така че в това отношение можем да дадем една добра оценка на Кирил Петков, на Асен Василев. Много шум се вдигна около уволненията. Ние считаме, че беше неизбежно определена кадрова мрежа от „калинки“, която ГЕРБ бяха инсталирали в държавата да бъде освободена. Имаме някои забележки по отношение на отделни назначения. Но засега ще бъдем по-меки, така да се каже. Защото това е служебно правителство и тези назначения не са необратими.

За още новини последвайте канала на Дебати в Google Новини

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!