След брифинг пред медиите на министъра на регионалното развитие и благоустройството – Виолета Комитова, стана ясно, че и ТОЛ системата не работи. Вследствое на това са загубени около 70 млн. лева  от безконтролни плащания, тъй като 200 000 нарушения не са обработени от ТОЛ управлението.

Заключенията на министерството се базират на направена мащабна проверка на ТОЛ системата, която е продължила 10 дни.

„Трябва да се извършат допълнителни проверки дали АПИ има резервни части, за да поддържа ТОЛ системата“, каза служебният заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството Захари Христов.

„В процеса на договора за изграждане са възникнали и нови 27 договора, които са на стойност над 100 000 лева. Следва да се обърне много сериозно внимание на ТОЛ управлението, защото няма звено, което да контролира изпълнението на всички тези договори“, заяви той.

Той обърна внимание, че АПИ има договор с национални доставчици на услуги, които от името на АПИ събират всички тези такси.

„От едната страна, аз като гражданин плащам два пъти една винетка, националният доставчик на услуги приема тези две плащания. АПИ възстановява на гражданина едното плащане, но националният доставчик на услуги фактурира и двете плащания и си получава комисионната за тях – до 7 % на всяко плащане. С транспортните фирми и тежкотоварните камиони е същото положението. Те ползват 50% отстъпка. Камионите, които са на алтернативно гориво им се плащат 50% от направените разходи в ТОЛ системата, т.е. за ТОЛ карти и джипиес устройства. Една фирма предплащайки 1 милион за хикс на брой камиони, 500 000 лева са използвали и другите 500 000 АПИ ще им възстанови. Националният доставчик на услуги получава своята комисионна на база на този 1 млн. Следователно няма връзка между АПИ и националните доставчици на услуги и тези плащания минават безконтролно. Тук става въпрос за милиони загуби“, обясни Христов.

Христов коментира и втория договор, който е за мониторинг и поддръжка на ТОЛ системата.

„Възложителят в лицето на АПИ е длъжен да предоставя резервни части. Договорът е за пет години на стойност 141 милиона, което като изчислихме прави около 2 милиона на месец, които АПИ плаща на Kapsch“

Оказва се обаче, че плащаните средства са единствено за софтуерна поддръжка, а физическата поддръжка, резервните части по тол системата са абсолютен ангажимент на АПИ. Христов заяви, че са нужни допълнителни проверки, за да се установи дали изобщо АПИ има резервни части, с които да поддържа тол системата.

„Договорът за ТОЛ системата е на стойност около 180 млн. лв. За 2019 г. са събрани 392 млн. от електронни винетки, за 2020 г. – от е-винетки, маршрутни карти и ТОЛ декларации – 600 000 лв. по-малко. До май 2021 г. са събрани със 185 млн. по-малко. Оттук следва, че трябва да се съберат 185 млн. лв. до края на годината, за да може ТОЛ системата да се самоиздържа. Пожелателният приход от 1,3 млрд. е доста далеч от данните“, заяви зам.-министър Христов.

Заместник-министър Тодор Анастасов коментира, че смисълът на тол системата е да генерира приходи, които да дават възможност да се поддържат пътищата в нормален вид, за да се използват пътищата от всички. След преразглеждането на цените обаче става ясно, че отново този, който разрушава пътищата, не плаща достатъчно за тях.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!