Конфликтът между Индия и Китай по границата в Хималаите има военно-политически последици: Индия реши да купи 33 руски изтребители и ракетни системи. Сделката е на стойност 4,5 милиарда евро.
Индийското министерство на отбраната съобщи, че с оглед на актуалната ситуация е решило да закупи от Русия военно оборудване за повишаване на отбранителните способности на страната. Сделката включва 21 изтребителя МиГ-29 и 12 от типа Су-30, модернизация на 59 други индийски МиГ-29, както и придобиването на руски отбранителни системи за военноморските и военновъздушните сили на страната. Тя е на стойност на 4,5 милиарда евро. Към момента над половината от военната техника на Индия е руско производство.
Спорният участък в Хималаите
В официалното съобщение на индийското военно министерство не се споменава нищо конкретно за ескалацията на конфликта по границата с Китай. То обаче препраща към разговорите за деескалация. В средата на юни се стигна до сблъсък в оспорван участък по границата в Хималаите, при който загинаха най-малко 20 индийски войници. След този инцидент двете страни разположиха допълнителни сили и военно оборудване в граничния регион. За този спорен участък от границата двете страни водиха кратка война в началото на 1960-те години.
Напрежението между Индия и Китай обаче има и по-широки измерения. Министерството на търговията в Пекин обвини Индия в дискриминация на китайските фирми. А това било нарушение на правилата на Световната търговска организация (СТО) и се налагало тази практика да бъде променена. Китай не се отнасял така към стоките и услугите на индийски компании, увери говорител в Пекин.
Индия и китайските мобилни приложения
Неотдавна Индия забрани десетки китайски мобилни приложения, аргументирайки решението си със защитата на националната сигурност. Сред забранените продукти попаднаха и китайският еквивалент на Туитър Sina Weibo и много популярното видео-приложение TikTok на фирмата ByteDance.
Междувременно стана известно, че индийския министър-председател Нарендра Моди е закрил профила си в Sina Weibo, което беше потвърдено от самия концерн и от индийски правителствени източници. Моди започна да използва китайската платформа за кратки съобщения по време на едно свое посещение в Китай през 2015 година и оттогава има там над 200 000 последователи.