Карина Караиванова, председател на КФН

КФН е склонна да отстъпи по най-спорния момент на системата „бонус-малус“ – натрупването на точки, оскъпяващи застраховката „Гражданска отговорност“ върху автомобила.  Това обяви председателят на Комисията за финансов надзор (КФН) Карина Караиванова,  по време на обсъждане. Тя обаче съобщи новината не от трибуната, а в една от почивките. Според Караиванова, вариантът може да проработи, само ако преди това се променят Кодексът на застраховането и Законът за движение по пътищата. В тях трябва да бъде предвидено за всеки автомобил на има краен списък водачи, които могат да го управляват. Така на всеки от шофьорите ще се трупат бонус и малус точки, които ще формират цената на застраховката. Според нейни колеги, обаче промяната в модела ще доведе до сериозно забавяне, тъй като ще трябва да се пренастроят системите на застрахователите.  От друга страна, то  няма да е фатално, тъй като „бонус-малус“ така или иначе не може да се въведе сега, пореди липсата на връзката между информационните системи на МВР, застрахователите и гаранционния фонд. Председателят на КФН все пак изрази увереност, че новият подход за формиране на цената на „Гражданска отговорност“ може да се въведе още следващата година.

Според началника на Пътна полиция“ Росен Рапчев, вероятно ще се увеличи и минималната скорост, за превишението на която се трупат малус точки. Сега тя е 10 км/ч., но според него е твърде ниска и трябва да е поне 20 км/ч.

По повод недоволството, че точките, които оскъпяват застраховката се трупат от нарушения на Закона за движение по пътищата, а не на база виновно причинени катастрофи, от КФН обясниха, че такова е изискването на Кодекса на застраховането, с които наредбата трябва да се съобрази.

Критика към системата „бонус-малус“ отправи и  Диана Русинова от Института по пътна безопасност. По думите й тя е разработена само в един вариант, а не в няколко, които да бъдат сравнени. При това предложението удовлетворява застрахователите и други институции, но не е ясно дали отговаря на очакванията на гражданите.

Русинова още оспори данните, използвани за изчисление, че 88% от собствениците на коли ще плащат по-малко за „Гражданска отговорност“ след въвеждането на бонус-малус.

 

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!