На снимката: гл.прокурор Иван Гешев и президента Румен Радев

Конституционният съд излезе с единодушно решение, че срещу президента и вицепрезидента докато са постовете си нe мoгaт дa ce извъpшвaт извънпpoцecyaлни и пpoцecyaлни дeйcтвия, cвъpзaни c peaлизиpaнe нa нaĸaзaтeлнa отговорност и които пряко засягат техните лични права и свободи.

Според магистратите обаче откриването на данни за престъпна дейност на президента или вицепрезидента не препятства прокуратурата да започне наказателно производство.

Решение е в отговор на запитване на главния прокурор Иван Гешев относно имунитета на президента и вицепрезидента отправено в началото на година.

Според конституционните съдии президентът  и вицепрезидентът  нe мoгaт дa ca oбeĸт нa пpoвepĸи и paзcлeдвaния, нe мoгaт дa им ce пoвдигaт oбвинeния, нe мoгaт дa бъдaт пoдcлyшвaни, cлeдeни и  дa ce пpилaгaт cпeциaлни paзyзнaвaтeлни cpeдcтвa cпpямo тяx.

Отговорност носят само за престъпления против Републиката – като например въоръжено въстание, насилствено завземане на властта, но отговорност почва да им се търси само след решение на парламента и Конституционния съд.

Войната Гешев-Радев

Атаката на Гешев към президента започна с обявяване на разследване, свързано с ръководителя на ВВС генерал Цанко Стойков, в рамките на което спецпрокуратурата разпространи законно записани разговори, на които – според изричното уточнение на държавното обвинение, се предполага, че се чува гласа на Румен Радев.

В тях става дума за проверката във връзка с назначаването през 2014 година на Десислава Радева за пи ар на военновъздушните ни сили.

С питането към Конституционния съд Иван Гешев продължи атаката си към Румен Радев.

Градусът на напрежението се повиши след влизане на въоръжени и прокурори на „Дондуков“ 2, когато президентът поиска оставката на главния прокурор.

Рекацията на Иван Гешев не закъсня. Главният прокурор нарече президента „единственият недосегаем според Конституцията човек в България“ и спомена, че очаква решението на Конституционния съд.

Гешев се закани  прокуратурата да изчака изтича на мандата на Радев, за да се „установи обективната истина“.

Ето и цялото решение на Конституционния съд:

„Днес, 30.07.2020 г., Конституционният съд се произнесе с тълкувателно решение по конституционно дело № 1/2020 г., образувано по искане на главния прокурор на Република България за даване на задължително тълкуване на чл. 103 от Конституцията.

Приетият диспозитив на решението гласи:

1. По въпрос първи от тълкувателното питане – Припокрива ли се по съдържание понятието „държавна измяна“, използвано в чл. 103, ал. 1 от Конституцията, с престъпленията, визирани в Глава първа „Престъпления против Републиката“, Раздел I „Измяна“ от Особената част на Наказателния кодекс?

Съдържанието на понятието „държавна измяна“ по чл. 103, ал. 1 от Конституцията не е тъждествено със съдържанието на понятието „измяна“ по смисъла на Раздел I, Глава първа от Особената част на Наказателния кодекс. Като „държавна измяна“ следва да бъдат разбирани и други престъпления против Републиката, които държавният глава би могъл да осъществи при изпълнение на конституционно възложените му функции.

2. По втори въпрос от тълкувателното питане – Каква е разликата между използваните в чл. 103, ал. 1 от Конституцията понятия „държавна измяна“ и „нарушение на Конституцията“ като основания за ангажиране на отговорността на президента и вицепрезидента за действия, извършени при изпълнение на техните функции ?

Понятието „държавна измяна“ винаги изисква осъществяването на съставомерна престъпна дейност против Републиката.

Понятието „нарушение на Конституцията“ обхваща нарушения при изпълнение на функциите на президента или вицепрезидента, които нямат престъпен характер, както и такива, които са съставомерни деяния.

Конкретната преценка, дали „държавна измяна“ или „нарушение на Конституцията“ обосновават отговорност на президента или вицепрезидента се прави единствено от Народното събрание, което само̀ решава дали да повдигне обвинение и след това – от Конституционния съд, когато упражнява правомощието си по чл.103, ал.3 от Конституцията.

3. По трети въпрос от тълкувателното питане – Понятията „държавна измяна“ и „нарушение на Конституцията“, използвани в чл. 103, ал. 1 от Конституцията, включват ли в съдържанието си и извършване на престъпления извън съставите на Глава първа „Престъпления против Републиката “ от Наказателния кодекс ?

Понятието „държавна измяна“ не включва в съдържанието си извършване на престъпление извън съставите на престъпленията против Републиката.

Понятието „нарушение на Конституцията“ може да включва в съдържанието си и извършване на нарушения, които са престъпления, но различни от престъпленията против Републиката.

4. По четвърти въпрос от тълкувателното питане – Изразът „не може да бъде възбудено наказателно преследване“, използван в чл. 103, ал. 4 от Конституцията, ограничава ли се само до действия с процесуален характер?

Възбуждането на наказателно преследване е дейност на органите на досъдебното производство по формулиране на твърдение срещу конкретно лице, че е извършило конкретно престъпление.

Изразът „не може да бъде възбудено наказателно преследване“, използван в чл. 103, ал. 4 от Конституцията означава, че срещу президента и вицепрезидента не могат да бъдат извършвани действия с процесуален и извънпроцесуален характер, които могат да доведат до реализиране на наказателна отговорност и които пряко засягат техните лични права и свободи.

5. По въпрос пети от тълкувателното питане – Изразът „не може да бъде възбудено наказателно преследване“, използван в чл. 103, ал. 4 от Конституцията, включва ли забрана да бъде образувано наказателно производство, когато се открият данни за евентуална престъпна дейност на президента и вицепрезидента?

При откриване на данни за престъпна дейност на президента или вицепрезидента забраната да бъде възбудено наказателно преследване не препятства започването на наказателно производство.

6. По шести въпрос от тълкувателното питане – Изразът „не може да бъде възбудено наказателно преследване“, използван в чл. 103, ал. 4 от Конституцията, означава ли забрана за извършване на действия с процесуален характер по вече образувано наказателно производство, по което се разкрият данни за престъпна дейност на президента или вицепрезидента ?

По вече образувано наказателно производство имунитетът на президента и на вицепрезидента изключва извършването на такива процесуални действия, които са насочени срещу тях и пряко засягат техни лични права и свободи.

Други действия по разследването могат да бъдат извършвани без ограничение.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!