медии- партии
Графика: Институт за развитие на публичната среда

Мониторинг на Института за развиване на обществената среда (ИРПС) показва, че 10 дни след началото на предизборната кампания подписаните договори сред политическите обединения и медиите възлизат на обща стойност от 1 255 230 лева (без ДДС). За съпоставяне, два дни преди края на кампанията през ноември 2021 година, партиите са заделили за медии 1 759 585 лева (без ДДС). Явно за по-малко от година партиите все пак са успели да попълнят своите каси. А може би са възвърнали и доверието си в медиите у нас, отбелязват изследователите. 

В мониторинга са включени официалните страници на 39 национални и регионални медии – 9 телевизии, 3 радиостанции, 11 вестника и 16 информационни сайтове и агенции.

Кандидати за места в парламента издигнаха общо 28 партии и коалиции и два инициативни комитета. Част от формациите имат право и на държавно финансиране под формата на медийни пакети. Размерът на тази помощ е от 5 000 до 40 000 лв. и тя се предоставя за достъп до медийна реклама. Политическите субекти сами избират къде да се рекламират. Договорите им се одобряват от Централната избирателна комисия (ЦИК), която превежда средствата директно на конкретната медия. За настоящата кампания с решение на ЦИК са определени 17 партии, 3 коалиции и 2 инициативни комитета, към които ще се разпредели общата сума от 770 хил. лв. за медийни пакети.

Институтът за развиване на обществената среда показва, че средствата за реклама в медиите са главното разходно перо в кампанията, като за парламентарните избори през ноември 2021 година те съставляваха 70% от всички разходи на партиите.

Парите за реклама на партиите в кампанията досега

Десет дни след началото на кампанията 7 формации и двата инициативни комитета не са обявили сключени договори с наблюдаваните от Института медии.

От останалите политически субекти най-голяма сума са отделили ГЕРБ-СДС – 255 хил. лв. Следват ги „БСП за България“ с 242 хил. лв. и „Продължаваме промяната“ с вложени 147 хил. лв. Така трите коалиции формират около 50% от всички средства, вложени до момента за медийна реклама.

Прави впечатление обаче, че те са възприели различен подход при избора на медии за разпространение на посланията си. От ГЕРБ-СДС са вложили равномерно средства в трите големи телевизии у нас – БНТ, bTV и Nova, както и във вестниците „24 часа“ и „Труд“. Формацията залага и на реклама в местни вестници и различни онлайн медии.

Същевременно „БСП за България“ са инвестирали основно средства за агитация във в-к „Стандарт“.

„Продължаваме промяната“ пък са заложили на онлайн и печатни медии, но нямат нито един договор с телевизия.

И в тази предизборна кампания, наблюдаваме договори за безвъзмездно отразяване. Такива с телевизия „Евроком“ са сключили от Движение на непартийните кандидати; „Изправи се, България“; „БСП за България“; „Правото“ и „Пряка демокрация“. Тази практика е възприета и от ⅞ ТВ – тя е сключила един такъв договор със свързаната с нея партия „Има такъв народ“.

герб - медии
Графика за ГЕРБ: Институт за развитие на публичната среда
бсп - медии
Графика за БСП: Институт за развитие на публичната среда
пп - медии
Графика за ПП: Институт за развитие на публичната среда

Най-предпочитаните медии в кампанията досега

Медиите с най-много приходи след първите 10 дни от кампанията са БНТ с 248 хил. лв., следвана от „Евроком“ с 246 хил. лв. и „Стандарт“ с 200 хил. лв. Двете големи частни телевизии у нас – bTV и Nova, се нареждат на 7-мо и 8-мо място, след вестниците „24 часа“ и „Труд“ и сайта „Epicenter“. Предстои да видим дали във втората част на кампанията тези телевизии ще станат по-предпочитани канали за разпространение на платени политически послания към избирателите. Следва да отбележим обаче, че и за тези избори медиите предлагат множество безплатни формати за отразяване на кандидатите.

медии - партии2
Графика: Институт за развитие на публичната среда

Почти една трета от доставчиците на медийни услуги към този момент (12 от наблюдаваните медии) не са публикували данни за сключени договори.

За поредна кампания наблюдаваме медии, които очевидно показват политическа реклама, а не са обявили сключени договори. Такива са например в. „Арда Нюз“ и в. „Борба“, отбелязва Института.

Интересен е случаят с в. „Стандарт“. На сайта си той е обявил само един договор с „БСП за България“, а в броя си от 9-и септември, 2022 г. има четири страници с явни ПР материали с кандидати от партиите МИР, „Има такъв народ“, „Възраждане“ и ДПС. Само интервюто с представителя на МИР е маркирано като публикация, свързана с кампанията.

Договорът на „БСП за България“ с в. Стандарт пък е най-големият досега в кампанията – на стойност от 200 хил. лв. без ДДС. Въпреки че споразумението е публикувано на страницата на вестника, то включва и отразяване на предизборната агитация на столетницата в сайтове като bradva.bg, petel.bg, vihrogon.bg, uniconbg.com, vecherno.com, vijti.com, onovini.eu, silnabulgaria.eu и др. Вероятно от формацията считат, че по този начин посланията им ще достигнат до максимално широк кръг от избиратели.

Още актуални анализи – четете тук.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук