ваксинираните

В разгара на предизборната кампания политическите партии се скараха за концесията на летище „София“. Конкретната причина бе сключването на допълнително споразумение с концесионера в последните дни от мандата на правителството. Оказва се, че анексът е необходим заради коронакризата. От БСП и „Демократична България“ обаче съзряха скрити помисли. ГЕРБ ги обявиха в некомпетентност. От компанията, избрана за концесионер аерогарата днес отговориха, че ще потърсят правата си по юридически път.

Проблемите със столичното летище са от години. Уж новият „Терминал 2“ е далеч от европейските стандарти. Така, че очакванията към концесионера са огромни. Дано не стане жертва предизборни битки!

Какво предизвика недоволството на БСП и „Демократична България“?

Според БСП Министерският съвет подписва анекса с користна цел и иска промени в договора, които да са за сметка на българските данъкоплатци и икономика.

Целта на правителството на Бойко Борисов е „сега и веднага“ да усвои авансовото плащане от 600 млн. лв. за концесията, а после другите кабинети да се оправят с концесионера, каза Румен Гечев.

Според него по този начин ще бъдат опростени таксите на концесионера. Той поиска отговор  защо българите като най-бедни в ЕС трябва да плащат сметката на чужди инвеститори. С подписването на анекса има риск за българския износ и туризъм, защото концесионерът се кани да вдигне летищните такси, заради намалените приходи, каза още Гечев. Covid пандемията удари сериозно авиобранша, като свиването е с около 80 на сто.

В темата се включиха и от „Демократична България“. Според съпредседателя на политическата формация Христо Иванов българската държава се отказва от половин милиард лева от името на народа.

„Тези пари отидоха в поредния кладенец, в който изтичат нашите пари“, каза Иванов Според него концесионерът на аерогарата SOF Connect, зад която стои Meridiam Eastern Europe Investments е спечелила търга, въпреки че не предложила най-добрата цена и инвестиции.

Според Ивайло Мирчев от ДБ сраната ни е пренебрегнала френски кандидат, който е предложил два милиарда лева и дава концесията за милиард и 700 милиона лева, като за по-малко от месец процесът е задвижен и следва увеличение на таксите на пътниците между 60% и 90%. По думите му държавата подарява половин милиард лева на конкретна компания, като се отказва от събирането на концесионните такси за 10 години под предлог кризата с коронавируса.

ГЕРБ: Отлагането на плащанията е заради коронакризата

От ГЕРБ очаквано отрекоха обвиненията. Оттам обвиниха БСП и „Демократична България“ в некомпетентност.

Министърът на транспорта Росен Желязков обясни, че правителството се готви да подпише анекс с концесионера на летище „София“ преди изборите, с който ще бъде отложено плащането на концесионните такси заради коронакризата.

По думите му анексът е одобрен от Европейската комисия е дала картбланш за сключването на споразумението. Според Брюксел в случая не става дума за държавна помощ, а за подкрепа на бизнеса в условията на пандемия, обяви  Желязков.

Отговорът на концесионера

Консорциумът SOF Connect, който се явява бъдещ концесионер на Летище София, излезе с позиция, в която заявява, че проучва юридическите възможности за противодействие на неверните твърдения в общественото пространство от последните дни.

„Многократно се представят неверни твърдения в опит да се навреди на нашата репутация и на репутацията на партньорите в консорциума, които са международно признати икономически и индустриални оператори в Европа. Това е ясен отрицателен сигнал за всеки уважаван инвеститор, който разглежда България като инвестиционна дестинация. Имайки предвид тези непрестанни атаки, ние сме принудени да реагираме на това, което за съжаление сме убедени, че е провокация, която не отговаря на фактите или на нашата репутация”, заявяват от SOF Connect.

Противно на това, което се твърди публично, не се предвижда опрощаване, а само отлагане на заплащането на годишните концесионни възнаграждения. Те трябва да се изплатят за първите 10 години от срока на концесията. Това се казва в съобщението от компанията.

Това е абсолютно необходимо, за да се запази финансовата устойчивост на летището, казват от компанията. Така ще  бъде заплатено първоначалното концесионно възнаграждение и ще бъде изпълнена мащабната инвестиционна програма. Тя включва изграждане на нов Терминал 3, въпреки драстичния спад на въздушния трафик.

Договорът за 35-годишната концесия на летище „София“ беше подписан през юли 2020 г. в разгара на коронавируса. Няколко месеца по-късно – на 27 октомври, концесионерът „СофКънект“ поиска да отложи плащането на дължимите концесионни такси за първите десет години и те да бъдат погасени през последните десет години на концесията. Тво означава, че дружеството ще започне да плаща такси на държавата за използването на собствеността ѝ от 2031 г.  Аргументът за това отлагане е Covid кризата.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!