След днешното заседание на бюджетната комисия депутатите приеха на първо четене промените в Закона за хазарта, предложени от Валери Симеонов. С ограничаването на възможността друг освен Българския спортен тотализатор да извършва дейността по лотарии, ще се ограничи и лудостта, която през последните години се разпространява. Годишно българските граждани, обикновено пенсионери, дават над 1 млрд. лева за една игра, която заблуждава, че не е хазарт, заяви председателят на комисията Менда Стоянова. По думите й поправките категорично не представляват национализация на лотарията. Успоредно с разглеждането в комисията, от МФ излезе и проект за структурата на контрола върху лотариите, в който се намалява и ставката за държавна такса.

„Може да се каже, че ще има монопол в частта на лотариите, на една хазартна игра, но това не е противоконституционно“, каза Стоянова.

Тя посочи, че очаква от Комисията по хазарта да каже защо е допуснато да има драстична разлика при внасянето на дължимите такси по закон.

„Министерството на финансите няма как да знае за невзети суми от държавата в продължение на години. Това го знае Комисията по хазарта, но е мълчала“, категоричен бе депутатът от ГЕРБ.

Мълчащата комисия ще бъде преструктурирана, според новия проект на ведомството на министър Горанов, публикуван за обществено обсъждане. Той предвижда Държавната комисия по хазарта да се преструктурира в Национална агенция по хазарта. Тя ще бъде едноличен орган и нейният изпълнителен директор ще извършва всичко, свързано с регулацията и контрола на хазарта. Самият той ще бъде назначаван от финансовия министър и ще е на негово подчинение

Същият проект предлага и промяна в държавните такси от лотарийните игри, която фактимески ще ги намали. Хазартните оператори, които организират офлайн лотария с търкане на билетчета, тото, лото и залагания върху спортни събития, да дължат държавна такса в размер на 25% върху разликата между стойността на направените залози и изплатените печалби. Такава промяна в облагането на сектора предлага Министерството на финансите с публикувания за обсъждане проект на Закон за Националната агенция по хазарта, пише „Капитал“.

В момента за този вид игри се дължи 15% върху приходите от залози, т.е. облагаемата база е по-широка. Ако приемем, че средно около 60% от получените суми от играчите се връщат обратно под формата на печалби, то реално тежестта за компаниите намалява и ще е равносилна на около 10% от приходите. Горе-долу такъв процент реално плащаше „Национална лотария“ чрез спорното използване на алтернативната по-ниска такса. При липсата на стриктен контрол хазартните компании могат да си оптимизират облагаемата основа, като вчера АДФИ констатира пропуснати ползи за държавата в размер на 210 млн. лв, подчерта изданието.

По въпроса за тези пари засегнатите играчи са на друго мнение: частните лотарийни компании са изплатили всички дължими по закона данъци и такси и спазват буквата на Закона за хазарта такъв, какъвто той е. В официална позиция, подписана от Нове АД Холдинг, Intralot SA, Национална лотария АД, Евробет и БАРХИ, заявяват, че противоконституционно отнемане на действащ лиценз носи своите правни последствия и потенциални финансови обезщетения в размер на милиарди.

Ето и цялото им становище:

Във връзка с медийните публикации и засиления обществен интерес, предшестващи днешните изявления на министър-председателя Бойко Борисов и стартиралото обсъждане в парламентарната комисия по бюджет и финанси на проектозакона за хазарта, внесен от Валери Симеонов, заявяваме следното:

В днешното си изявление министър-председателят Бойко Борисов посочи доклада от проверка на Агенцията за държавна и финансова инспекция (АДФИ) като основен аргумент за пропуснати вземания от държавата. Припомняме, че във вчерашното си изявление директорът на агенцията заяви, че няма нарушение на закона.

Ето заключението му дословно: “(…) текстът дава възможност да се събират такси, формирани на различна основа”.

Той обяви и данни, че са внесени над 500 млн. лв. в бюджета от частните лотарии за периода 2014 – 2019 г. Премиерът се позова на хипотетичен вариант, в който АДФИ излага, че лотариите са можели да платят стотици милиони повече, ако законът бил различен.

В тази връзка заявяваме, че нашите лотарийни компании са изплатили всички дължими по закона данъци и такси и спазват буквата на Закона за хазарта такъв, какъвто той е.

Сега действащият Закон за хазарта е изменен по предложение на финансовия министър Владислав Горанов през декември 2014 г. Промяната е аргументирана от министерство на финансите с “необходимостта от избягване на възможности за отклонения на данъчно облагане”.

По повод Законопроекта за хазарта на Валери Симеонов, премиерът едновременно заяви, че не става дума за “одържавяване” и “национализация”, но обвърза евентуална подкрепа от ГЕРБ при евентуално гласуване в НС под условие (дословен цитат): че “изрично трябва да бъде вписано, че не може да се отдава на концесия, да се аутсорсва и преотдава и трябва да бъде в забранителния списък за приватизация, да е сигурно, че абсолютно никой друг, освен държавата, няма да се занимава с тази дейност”. Така направената от премиера дефиниция описва безусловен монопол и присвояване на основните активи на всички лотарии.

Припомняме, че Конституцията на Република България изрично урежда с изчерпателен списък обектите, върху които може да бъде установяван държавен монопол, а именно:

• железопътния транспорт,

• националните пощенски и далекосъобщителни мрежи,

• използването на ядрена енергия,

• производството на радиоактивни продукти,

• оръжие, взривни и биологично силно действащи вещества

Г-н Борисов заяви още, че предлагания от Валери Симеонов проектозакон за хазарта не е свързан с бъдещето и развитието на ПФК „Левски“. Само че предвижда спиране на дейността на компаниите, основни спонсори и дарители на клуба.

В заключение добави, че е готов на среща с всички. Като страна в този дебат, приемаме поканата за среща на премиера, за да представим позициите си и да уточним тезите му.

Ние продължаваме да не разбираме мотивите на депутати, министри и държавни служители в тази открита атака върху частния бизнес в опит за присвояване на активи. Длъжни сме да направим и допълнително уточнение, че противоконституционно отнемане на действащ лиценз носи своите правни последствия и потенциални финансови обезщетения в размер на милиарди.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!