Днес официално ще бъдат отворени офертите на петимата кандидати за концесията на летище София.

Преди месец, на скрита от медиите среща, с разпространено прессъобщение стана ясно, че към концесията имат интерес Manchester Airports Group; Fraport ; Aéroports de Paris Group; летище Мюнхен с фонда Meridiam и SSB Group.

КАКВО ЗНАЕМ ЗА КАНДИДАТИТЕ?

  • Manchester Airports Group (MAG) управлява три от основните летища във Великобритания – Манчестър, Лондон Станстед и Ийст Мидландс и предоставя услуги на шест летища в САЩ.
  • Fraport управлява 26 летища по света, включително и тези в Бургас и Варна.
  • Aéroports de Paris Group управлява 26 летища в света. Доскоро беше оператор и на летище „Ататюрк“ в Истанбул. Компанията управлява и македонските летища в Скопие и Охрид.
  • С впечатляващи показатели е и летище „Мюнхен“ заедно с основания през 2005 г. френски фонд Meridiam.
  • SSB Sauerwein & Schaefer Bau AG работи от 1912 г., има редица приключени проекти в Европа и Турция. Компанията се занимава със строително консултантство и е собственост на турската ERG, която произвежда мебели. За летищен оператор в консорциума е посочен Копенхаген Еърпортс.

КОНЦЕСИЯТА: УСЛОВИЯ, ПРЕЧКИ И ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА

Конкурсът за концесията стартира през 2016 година, беше отлаган и удължаван няколко пъти – още от времето, когато вторият кабинет на Борисов подаде оставка.

Впоследствие конкурсът беше замразен, а в началото на това правителство беше заявено, че отново ще се търси частен инвеститор, с чиято начална вноска ще отиде за спасяване на финансово закъсалото БДЖ.

Условията на концесията предвиждат аерогарата да бъде отдадена за 35 години.

Бъдещият собственик ще има ангажимент да изгради трети терминал през първите 10 години от избирането му.

Също така неговите общи инвестиции трябва да бъдат минимум 600 милиона евро.

Възнагражденията, които ще получава държавата всяка една година от срока на концесията, трябва да бъдат в размер на не по-малко от 15 милиона лева без ДДС или 10% от общия размер на общите приходи от всички дейности.

Опозиционната партии БСП обаче категорично се противопоставя на конкурса.

Партията изпрати сигнал до Европейската комисия, според който се оказва държавна помощ на бъдещия концесионер.

Като пример в документацията се посочва, че отчуждаването на терени ще се извършва за сметка на държавата, а разходите ще се приспадат като инвестиция по договора.

От години срещу намеренията на държавата да налее над 200 млн. лева възразяват и служители на летището.

Работещите с протести заявиха, че недоумяват защо трябва да се съсипе едно печелившо предприятие за сметка на друго.

Ако летището бъде отдадено на концесия, това ще доведе много повече пари в българската икономика. Очаква се, че инвеститорът ще модернизира настоящата инфраструктура на аеропорта, както и че ще построи нов терминал. При всички положения, печалбите и за държавата ще се увеличат, коментират експерти.

с разпространено прессъобщение стана ясно, че към концесията имат интерес Manchester Airports Group; Fraport ; Aéroports de Paris Group; летище Мюнхен с фонда Meridiam и SSB Group.

КАКВО ЗНАЕМ ЗА КАНДИДАТИТЕ?

  • Manchester Airports Group (MAG) управлява три от основните летища във Великобритания – Манчестър, Лондон Станстед и Ийст Мидландс и предоставя услуги на шест летища в САЩ.
  • Fraport управлява 26 летища по света, включително и тези в Бургас и Варна.
  • Aéroports de Paris Group управлява 26 летища в света. Доскоро беше оператор и на летище „Ататюрк“ в Истанбул. Компанията управлява и македонските летища в Скопие и Охрид.
  • С впечатляващи показатели е и летище „Мюнхен“ заедно с основания през 2005 г. френски фонд Meridiam.
  • SSB Sauerwein & Schaefer Bau AG работи от 1912 г., има редица приключени проекти в Европа и Турция. Компанията се занимава със строително консултантство и е собственост на турската ERG, която произвежда мебели. За летищен оператор в консорциума е посочен Копенхаген Еърпортс.

КОНЦЕСИЯТА: УСЛОВИЯ, ПРЕЧКИ И ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА

Конкурсът за концесията стартира през 2016 година, беше отлаган и удължаван няколко пъти – още от времето, когато вторият кабинет на Борисов подаде оставка.

Впоследствие конкурсът беше замразен, а в началото на това правителство беше заявено, че отново ще се търси частен инвеститор, с чиято начална вноска ще отиде за спасяване на финансово закъсалото БДЖ.

Условията на концесията предвиждат аерогарата да бъде отдадена за 35 години.

Бъдещият собственик ще има ангажимент да изгради трети терминал през първите 10 години от избирането му.

Също така неговите общи инвестиции трябва да бъдат минимум 600 милиона евро.

Възнагражденията, които ще получава държавата всяка една година от срока на концесията, трябва да бъдат в размер на не по-малко от 15 милиона лева без ДДС или 10% от общия размер на общите приходи от всички дейности.

Опозиционната партии БСП обаче категорично се противопоставя на конкурса.

Партията изпрати сигнал до Европейската комисия, според който се оказва държавна помощ на бъдещия концесионер.

Като пример в документацията се посочва, че отчуждаването на терени ще се извършва за сметка на държавата, а разходите ще се приспадат като инвестиция по договора.

От години срещу намеренията на държавата да налее над 200 млн. лева възразяват и служители на летището.

Работещите с протести заявиха, че недоумяват защо трябва да се съсипе едно печелившо предприятие за сметка на друго.

Ако летището бъде отдадено на концесия, това ще доведе много повече пари в българската икономика. Очаква се, че инвеститорът ще модернизира настоящата инфраструктура на аеропорта, както и че ще построи нов терминал. При всички положения, печалбите и за държавата ще се увеличат, коментират експерти.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!