Операта "Електра"

„Електра“ е поредната изключително сложна творческа задача, пред която се изправя трупата на първия оперен театър в България“. Думите са на директора на националната опера и балет  маестро Пламен Карталов.

В солистичния състав са включени само и единствено български певци. Поставянето на „Електра“ в репертоарната програма на националната опера и балет показва огромните художествени и творчески възможности на екипа, който се изявява на сцената на Софийската опера, настоява маестро Коритаров.

Диригентът за спектакъла

Диригентът на спектакъла маестро Евън-Алексис Крист споделя за работата си над „Електра“ в Софийската опера. Той казва:„Преди да дойда в България бях чувал за фантастичните постановки през последните години на маестро Карталов. Той има страхотни идеи за поставяне на опери. „Пръстенът“, „Тристан“, „Парсифал“ – това са едни от най-великите опери на всички времена. А ансамбълът и оркестърът тук имат качествата да ги представят.

По негови думи постановката  „Електра“ е технически най-трудната, както за оркестъра, така и за актьорския ансамбъл. Той не пести комплименти по адрес на изпълнителите, като казва: „Певците тук са на много високо ниво – красиви, музикални, със силни гласове и отлични познания по немски език“.

Диригентът подчертава и професионалните умения на българския оркестър, който е част от постановката „Електра“, като казва за музикантите: „Оркестърът е с прекрасна техническа виртуозност и музикалност. Радвам се да бъда част от този талантлив екип!“

Световната критика за бг премиерата

Музикалният критик Клаус Биланд, сподели своите впечатления след премиерата, която се състоя на сцената на софийската опера и балет през ноември 2020 г.:
„Спектакълът е една малка сензация: 111 години след първата си постановка „Електра“ от Рихард Щраус изживява българската си премиера в Софийската опера и балет. По негови думи постановката завладява зрителя от самото  си начало. В музикално и вокално отношение Биланд настоява, че спектакълът „Електра“ е забележително представление. Той не пропуска да отбележи и, че сценографията включва:  „Много артистични и живи декори, от които прозира фантазията на авторите им.“

Критиката за „Електра“ през 1910 г.

Английският драматург Джордж Бърнард Шоу е първият, който публично споделя своите впечатления за спектакъла „Електра“. Прави го след лондонската премиера на „Електра“ през 1910 г.
„Хофманстал и Щраус идентифицират Клитемнестра и Егист с всичко зло и жестоко. Те са символ на отвратителното господство на низостта над възвишеното. Двамата събуждат в нас такъв неудържим прилив на гняв и твърдо желание да го съкрушим. Затова отмъщението на Електра става за нас свято. Силата, с която това е направено, не е силата на самото зло. Това е на страстта, която го ненавижда и в крайна сметка го унищожава.  Това прави творбата велика и ни кара да празнуваме сред нейния ужас“, пише драматургът Шоу и думите му за спектакъла се четат и днес от критиците.

Сюжет по Софокъл от Щраус

Базирана върху античната трагедия „Електра“ на Софокъл, едноименната опера е проникновен музикален и психологически портрет, който въздейства със своята модерност и изключителна емоционалност и на съвременниците. В тази музикална драма Щраус разкрива с всепокоряваща сила онова, което най-благородните пориви на живота изразяват като протест срещу повсеместните злини в света.

В главните роли

В главните роли ценителите на оперетното изкуство ще могат да се насладят на Лилия Кехайова и Диана Гуглина като Електра. Гергана Русекова, Мариана Цветкова са в ролята на Клитемнестра. Радостина Николаева и Цветана Бандаловска се превъплъщават в Хризотемис. Даниел Острецов играе Егист. Веселин Михайлов влиза в образа на Орест. Постановката на въздействащите спектаклите на операта „Електра“ от Рихард Щраус ще се играят на 12, 14 март и 16 април на сцената на националната опера и балет.

 

 

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук