жилище, имот

На пръв поглед може да изглежда, че агенциите за недвижими имоти просто свързват купувача и продавача, и за това получават комисионна. Но дали всичко е толкова просто?

Комисионни от продажби

Това е основният начин, по който агенциите за недвижими имоти генерират приходи. Когато клиент (продавач или купувач) сключи сделка чрез услугите на агенцията, той е задължен да плати определен процент от стойността на сделката. Разгледайте подробно тук колко е комисионната на агенциите и как те печелят пари. Размерът ѝ може да варира в зависимост от вида на имота, региона, в който се намира, както и от договорените условия между страните.

  • продажба на апартаменти – когато става въпрос за апартаменти, комисионната обикновено се движи в диапазона между 2% и 5% от продажната цена. Този процент може да зависи от местоположението на имота, характеристиките му и договорените отношения с брокера;
  • продажба на къщи – те често са свързани с по-високи комисионни, които могат да достигнат до 6% в някои региони. Това се дължи на по-големия обем на сделката, на необходимостта от по-обстойни прегледи и оценки, както и на факта, че къщите изискват по-голямо внимание и ресурси при продажба.

Важно е да се отбележи, че в някои случаи комисионната може да бъде разделена между брокера на продавача и брокера на купувача. Така и двете страни са стимулирани да работят за успешното приключване на сделката. Освен това, някои агенции предлагат фиксирани такси или промоционални цени в определени периоди, за да привлекат повече клиенти, обясняват специалистите от XNVD.

Такси за наем

Когато става въпрос за наемане на недвижим имот, агенциите за недвижими имоти играят ключова роля в свързването на наематели с наемодатели. За тази услуга те обикновено обявяват такса, която компенсира тяхната ангажираност и усилия в процеса. Ето какви са особеностите:

  • определение на таксата – повечето агенции я определят като еквивалент на един месечен наем. Това означава, че ако договорената месечна наемна сума е 500 лева, таксата ще бъде същата. В зависимост от региона или специфичните услуги, които агенцията предлага, тя може да варира;
  • кой плаща таксата – в повечето случаи тя е за сметка на наемателя, но понякога тя може да бъде разделена между наемателя и наемодателя или пък цялостно да бъде покрита от наемодателя. Това зависи от договореностите и практиката в конкретния регион или град;
  • допълнителни услуги – някои агенции предлагат съдействие при подготовка на договора за наем или услуги на нотариус, който улеснява процеса на подписване на споразуменията. В такива случаи може да бъде начислена допълнителна сума.

Препоръчително е потенциалните наематели и наемодатели да са информирани за условията преди да сключат договор с агенция за недвижими имоти, за да избегнат нежелани изненади или допълнителни разходи.

Партньорски програми

Някои компании за недвижими имоти имат партньорски договори със строителни фирми, банки или други институции. Това означава, че агенцията получава комисионна за всяка препратка или успешна сделка, като в някои случаи това налага плащането на допълнителни данъци.

Докато много хора виждат агенциите за недвижими имоти просто като посредници между купувача и продавача, истината е, че те играят ключова роля в процеса на покупка-продажба. Техните източници на приходи са многобройни и разнообразни, като всеки от тях добавя стойност към крайния клиент. Те инвестират значителни ресурси в обучение на своите брокери и реализатори, както и в реклама и разработване на онлайн платформи. Така те гарантират, че всеки клиент ще получи най-добрата възможна услуга на пазара на недвижими имоти.

Още любопитни новини – четете тук

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук