След повече от две десетилетия, европейските институции успяха да се разберат за нови правила за авторското право.

Дотук се стигна след години интензивно лобиране от европейските издатели, културните индустрии, големите технологични компании и активистите в областта на цифровите права.

Според новите правила американските технологични фирми ще трябва да преминат през допълнителни „правни обръчи”, когато използват съдържание – музика, видео, новини – на своите сайтове. А звукозаписните компании, издателите, артистите ще имат нов начин да гарантират, че ще получават заплащане за своя труд.

Например, Google ще се сблъска с нови изисквания за договаряне за лицензионни споразумения с издатели и премахване на неправилно качени видеоклипове в YouTube.

„Споразумението не е точно това, което Парламентът искаше да постигне, нито Комисията или Съвета, но мисля, че е компромисно”, каза главният преговарящ за ЕП Алекс Вос, след като споразумението мина и през трите институции.

Окончателното споразумение беше постигнато в сряда вечер, след достигане на повратна точка в ожесточения лобистки трилър, който държеше на нокти администрацията в Брюксел през последните две години.

Първоначалното предложение, представено от Комисията през септември 2016 г., имаше за цел да помогне на европейската културна индустрия да се защити от нарастващата сила на Силиконовата долина.

„Европейците най-накрая ще разполагат с модерни правила за авторските права, подходящи за дигиталната ера с реални ползи за всички: гарантирани права за потребителите, справедливо възнаграждение за творците, яснота спрямо правилата за платформите”, заяви вицепрезидентът на Комисията Андрус Ансип.

Интересите на много групи се сблъскаха през годините, особено при някои от най-критикуваните аспекти на текста: т.нар. сродни права за издателите, които им позволяват да търсят обезщетения от Google затова, че съдържанието им се показва в Google новини, както и исканията за по-добро възнаграждение на звукозаписните компании и дружествата за колективно управление, когато произведението им се споделя на платформи като YouTube.

В отделна част от законодателството, авторите и изпълнителите от аудиовизуалния музикален сектор също получиха по-добри права за възнаграждение за използването на техните произведения.

В последния момент беше гласувано изключение от правилото за авторски права върху текстове и данни.

Реформата в областта на авторското право, в противоречивия си член 11, позволява възникването на сродни права за издателите на медии, подобни на тези, които вече съществуват в Испания и Германия, но досега не са показали особен успех.

Законодателите в Европейския съюз решиха, че ако дадена компания търси лицензионна сделка с Google, технологичният гигант ще трябва да постигне споразумение с тази компания, за да показва съдържанието й.

Новинарските материали ще бъдат защитени от новите изменения в срок за две години.

Google вече предупреди, че няма да сключва споразумение с всеки отделен издател.

Най-големите европейски издатели прекараха последните години в опити да накарат законодателите да измислят правила, които да им позволяват да се изправят срещу технологичните гиганти, прехвърляйки приходите от Goolge и Facebook към медиите.

Техните желания засенчват исканията на по-малките издатели, които първоначално се противопоставяха на идеята, твърдейки, че се нуждаят от трафика, генериран от Google News.

Издателската индустрия беше под голямо напрежение през последните години. Голяма част от приходите, които печели чрез реклами, биват поглъщани от онлайн компаниите като Google и Facebook.

Издателите призоваха законодателите да прекратят изтичането на рекламни приходи, твърдейки, че технологичните компании не инвестират в журналистика, а се възползват от предимствата на показването на статии.

Преди две години, предложението за равнопоставено заплащане беше силно критикувано от членовете на ЕП. Те се опасяваха, че ще се появи необходимост от платформи, които да сканират всяко съдържание, за да се избегне нарушаване на авторските права.

Технологичните гиганти от своя страна се разтревожиха, че те ще бъдат правно отговорни за представянето на съдържание, нарушаващо авторските права (Goolge вече използва технология за разпознаване на съдържание, наречена Content ID).

Някои депутати заявиха, че подобни изисквания ще затруднят много от малките платформи, които не могат да си позволят подобен филтриращ софтуер. Други обаче видяха в това краят на незаконното използване на чуждо съдържание.

Сега YouTube ще трябва да подпише споразумения с всички хора и организации, които държат правата на определени неща. Освен това, платформата ще носи отговорност, ако се появи нелицензирано съдържание.

Европейските законодатели загубиха подкрепата на аудиовизуалната индустрия, включително холивудските студиа и европейските телевизионни канали, когато въведоха така наречените „мерки за смекчаване”.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!