Гроздан Караджов
На снимката: Гроздан Караджов - министър на регионалното развитие и благоустройството

Четиригодишна програма за ремонт на пътищата, три тунела – на Петрохан, Шипка и по протежението на магистрала Черно море, край на инхаус процедурите и минаване само към обществени поръчки, създаване на Фонд за регионално развитие, където общините да кандидатстват с проекти, чиста вода за пиене без елементи от Менделеевата таблица – това са само някои от приоритетите на министъра на регионалното развитие Гроздан Караджов, който представи и екипа си.

„2918 км пътища и съоръжения са планирани за ремонт през 2022 г. Към тях има и 163 км магистрали. Това са над 3000 км пътища. Общо 2,8 млрд лв. е сумата за оправяне на пътната мрежа в България“, обобщи министър Караджов.

Изготвя се и списък с пътищата за ремонт през годината, който ще бъде качен на сайта на МРРБ след седмица, за да всеки гражданин ще може да види дали неговият път е планиран за ремонт, съобщи Караджов.

Започва и проверка на всички договори за текущи ремонти и поддръжка на пътищата. Тепърва всичко ще се случва чрез възлагане на обществени поръчки, обещаха от МРРБ.

Министърът повтори, че съвместно с АПИ се действа за узаконяването на всички отсечки на магистралите, по които се работи, както и рехабилитацията на пътя Ботевград-Видин. Почти всички нямали оценка за въздействие върху околната среда. „След това ще имаме законни строежи и влезли в сила процедури за съотвествие с околната среда“, коментира министърът. Успоредно с това ще тече одит и ревизия на сключените досега договори, чийто срок за разплащане е отложен до 30 юни.

Три нови тунела

Започваме да работим по тунелите Петрохан, Шипка и тунела под Стара планина, по протежение на АМ „Черно море”, добави министърът.

„Проектът за Петрохан е в много начална фаза, предстои проектиране и отчуждаване, което ще отнеме между една и две години“, уточни Караджов. „Шипка е в по-напреднала фаза, единствена изненада за мен е, че е проектиран като двулентов. Тази дестинация север-юг би трябвало да е с възможност за движение в две ленти само в едната посока“, смята министърът на регионалното развитие.

Фонд за регионално развитие

Вече се работи по създаването на Фонд за регионално развитие, в който на конкурсно начало и по ясни критерии общините да кандидатстват с проекти, съобщи още Гроздан Караджов.

Това е фонд, който трябва да реши един голям проблем на гражданите, когато идва ВиК, разкопава нещо, закопава, закърпва. Идва АПИ или някой друг, копае, оправя го, тръгва си. Това става в различно време, а хората непрекъснато са тормозени“, коментира министърът. В следващия момент пък за тротоара отговаря общината, която трябва да го поправи.

„И се получава една голяма какофония, непрекъснато са измъчвани хората с разни ремонти и разкопки“, негодува Караджов. През новия фонд общините ще могат да кандидатстват за такива комплексни проекти, за да може, „когато се направи нещо, след това теренът да е образцов, а хората да се радват“.

„Имам принципното съгласие на министър Асен Василев и вярвам че ще имам подкрепата на МС“, разкри още Гроздан Караджов, но предположи, че това няма да стане бързо.

Чиста вода за пиене

„По отношение на ВиК извеждаме като основен приоритет чиста вода за пиене“, каза министърът. Досега, по думите му, се броят на пръстите на едната ръка проектите за пречистване на питейната вода. „Основно усилията са вървели от МОСВ в посока на отпадните води, но в много населени места пият вода с примеси от уран и манган и други елементи от Менделеевата таблица“, коментира Караджов. Той обеща и нов закон за ВиК-услугите през месец март. И беше категоричен, че много трудно ще достигнем до средния процент на загуба на вода в ЕС, който е 35 на сто.

Изменение на Закона за устройство на територията, дигитализация на инвестиционните процедури и енергийна ефективност, която да носи иновативни решения, а да не се свежда само до подмяна на тръби и инсталация, са сред другите цели на екипа на МРРБ.

За още новини последвайте канала на Дебати в Google Новини

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук