Министърът на отбраната Георги Панайотов обяви резултатите действията, предприети от Министерството на отбраната и неговите структури, за изясняване на обстоятелствата, свързани с инцидента с падналия МиГ-29, при който загина подполковник Валентин Терзиев. На брифинга присъства и съпругата на подполк. Терзиев – Димитрина Попова, която отправи въпроси към „Военна полиция“.
Полк. Петко Василев, началник на отдел „Разследване на авиационни произшествия и инциденти с военни въздухоплавателни средства” в Министерството на отбраната каза, че „загубата на пространствена ориентация се получава поради психо-физичните особености на организма. В авиационната психология е описано, че когато полетът се извършва без визуален ориентир и извън кабината, с много малки ускорения самолетът може да промени пространственото си положение без пилотът изобщо да се ориентира за това“.
Военна полиция: До последно подпок. Терзиев не е осъзнавал в каква ситуация се намира
Относно това защо не е формулирано като пилотска грешка той обясни, че това щеше да е така, ако пилотът е осъзнавал в каква ситуация се намира и след това предприеме грешни действия за излизане от нея.
„Не само полетът е бил обект на разследването. То се е водело в четири посоки. Едната е организацията на летателната дейност, втората – самият полет, третата – състоянието на авиационната техника, и четвъртото – медицинското и физиологично състояние на самия пилот“, поясни полк. Василев.
Няма открити нарушения
Всички документи, свързани с провеждането на учението, се намират в прокуратурата и са предоставени и на Народното събрание. В тях не са открити нарушения.
„Не са открити нарушения, които пряко да са допринесли за възникването на авиационното произшествие“, заяви полк. Василев.
Той поясни, че съпътстващите причини, описани в доклада, не са свързани с документите. Те са три – неправилна преценка на групата на наземно ръководство, неправилно разпределение на вниманието на пилота при излизане от атака и особеностите на полетите нощем над море.
Що се отнася до неправилното разпределение на вниманието от пилота се има предвид, че след поразяването на целта и преместването на погледа в кабината би трябвало пилотът да проконтролира положението на самолета спрямо авиохоризонта.
При разчитането на данните от черната кутия няма нито един момент от полета, в който носът на самолета да е повдигнат спрямо хоризонта, тоест да е приведен в хоризонтално положение.
„Вследствие на пространствената дезориентация у него е възникнала зрителна илюзия, че е в хоризонтален полет и затова е предприел тази маневра, без да повдигне носа на самолета“, поясни полк. Василев.
Относно неправилната преценка на наземната група той поясни, че след като мишената е започнала да пада по-бързо, се получава дефицит на време за насочването, което може да стигне на пилота, но може и да не стигне.
„Написали сме неправилна преценка, защото с повишаването динамиката на сближение е възможно да се появи дефицит от време или дефицит от височина за излизане от атака. В случая не считам, че нито времето, нито височината са били недостатъчни. Просто имаме загуба на пространствена ориентация. И все пак прихватът е можело да бъде прекратен“, обясни полк. Василев.
Нальотът е недостатъчен
„Ако Валентин Терзиев не беше загинал и беше продължил да лети, тази година неговият нальот щеше да бъде между 50 и 60 часа, което е много повече. Тоест тенденцията е възходяща – много повече, отколкото е летял миналата и по-миналата година“, подчерта военният министър, допълвайки, че са нужни повече средства за Българската армия.
„Военна полиция“ по закон няма право да посочва виновник. Прокуратурата е органът, който разследва инцидента и търси престъпление. Тя е и органът, който продължава с разследването.
За още новини последвайте канала на Дебати в Google Новини