„Бащата“ на чат-приложението „WhatsApp“ Брайън Ектън призова всички потребители на „Фейсбук“ да изтрият собствените си профили в тази социална мрежа. „Крайно време е! Изтривайте „Фейсбук“ – написа той в собствения си профил в „Туитър“. През 2014 година „Фейсбук“ закупи „WhatsApp“ за 19 млрд. долара от Ектън и партньора му Ян Кум и по този начин напълно монополизира пазара. Днес „WhatsApp“ е най-разпространеното мобилно приложение за размяна на съобщения, снимки и видеа с над 1.5 млрд. потребители. След като напусна „WhatsApp“ миналата есен, Ектън, създаде „Сигнал фаундейшън“, която има за цел да гарантира сигурността в глобалната комуникация.

Призивът на софтуеърния авторитет е поредният удар срещу най-мощната социална мрежа в света, след като стана ясно, че британската компания „Кеймбридж Aналитика“ е събрала личните данни на над 50 млн. потребители на „Фейсбук“ и е разработила алгоритъм за анализ на политическите предпочитания на избирателите. На втория ден след публикуването на тезе разкрития акциите на „Фейсбук“ бяха се сринали, а общите загуби на компанията надминаха 60 милиона долара само за два дни. Aкциите на социалната мрежа поевтиняха с 3% вчера, като това бе най-лошият ден за компанията на борсата в последните 4 години, съобщава Си Ен Ен. Инвеститорите вероятно са разтревожени от надвисналите разследвания на социалната мрежа. Две такива вече започнаха в щатите Масачузетс и Кънектикът, а британските власти поискаха заповед за обиск на офисите на „Кеймбридж Аналитика“.

Според представители на социалната мрежа през 2015 г. професорът по психология от университета в Кеймбридж Александър Коган, с помощта на създадено от него приложение за платформата на „Фейсбук“, е предал на „Кеймбридж Aналитика“ масивен обем лични данни на потребители на „Фейсбук““.

„Кеймбридж Aналитика“ се е намесвала в хода на изборите в различни части на света, прибягвайки до подкупи и разпространение на клеветническа информация в Интернет, разкри британският тв канал „Channel“ 4 в свой филм – разследване. Журналист на тв канала се срещнал със сътрудници на „Кеймбридж Aналитика“ под прикритие като клиент, който иска да повлияе на изборите в Шри Ланка. Той снимал тайно срещите в лондонски хотели от януари 2017 до януари 2018 г. По време на срещите ръководителят на компанията Александър Никс разказвал, че фирмата му се е намесвала в повече от 200 избори в различни страни по света, сред които Нигерия, Кения, Чехия и Аржентина.

„Предлагахме на кандидата голяма сума за финансиране на неговата предизборна кампания в замяна на земя, например. Записвахме това на видео, след това замъглявахме лицето на нашия човек и пускахме записа в интернет“ – разказва Никс. Той добавил, че в някои случаи компанията му е пращала в домовете на кандидатите проститутки.

На срещите, наред със самия Никс, са участвали експертът по данни Алекс Тайлър и изпълнителният директор Марк Търнбул. Последният разказал, че служители на компанията са пускали компрометиращи данни за кандидатите в отделни сайтове и социални мрежи. Компанията е действала, по желание на клиента, не от свое име, а действайки например като „студенти, които правят курсови работи в университета или туристи“.

Скандалът срина доверието на инвеститорите. Състоянието на собственика на „Фейсбук“ Марк Зукърбърг за броени часове намаля с над 6 млрд. долара. Стойността на акциите се стопи с почти 7%. Европейският парламент започва разследване във връзка с информацията за използването на личните данни на потребители на социалната мрежа. Еврокомисарят по въпросите на правосъдието, правата на потребителите и социалното равенство Вера Юрова ще повдигне този въпрос по време на среща на представители на компанията и федералното правителство следващата седмица, когато ще е на посещение в САЩ.

Бившият най-близък партньор на собственика на „Фейсбук“ Марк Зукърбърг Роджър Макнъми предупреди, че „Фейсбук“ е изправен пред най-голямата си криза – криза на доверието – и тя може да срине тотално компанията.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!