Д-р Стойчо Кацаров е лекар със специалност по вътрешни болести, магистър по право и политик. Бил е зам.министър на здравеопазването, народен представител в 38 и 39 НС, преди това областен управител и председател на общински съвет. Работил е като управител на лечебни заведения, консултант на Националния омбудсман и преподавател по здравен мениджмънт. Ръководител на много национални и международни проекти. Основател на Центъра за защита на правата в здравеопазването (ЦЗПЗ) и сега негов председател.

Бюджет ‘2018 тръгна. Днес. Не от днес вървят внушения всякакви. Примерно : публичните разходи за здраве през 2018-а са много увеличени. Новият бюджет дава повече и за заплати, и за здраве, и прочее. Предлагам, по-леко с фанфарите. Защо?

Бюджетът на министерството на здравеопазването, както личи от проекто-бюджета, е увеличен от 458 на 495 милиона лева. За НЗОК министерството на финансите предвижда увеличение от 3,450 милиона на 3,805 милиона. Номиналното увеличение на публичните разходи за здраве се очертава 400 милиона лева и така парите за здраве през 2018 г. ще достигнат 4,3 милиарда. Или 4,2% от Брутния вътрешен продукт (БВП) на страната (при прогнозен БВП за 2018 година от 102 млрд. лева).

Същото съотношение на публичните разходи за здраве – между 4 и 4,5 % от БВП имаме всяка една от последните 15 години. Единствената държава в ЕС, която отделя по-малко публични средства за здраве е Кипър. Иначе казано, макар номинално разходите да растат, реално публичните средства за здравеопазване остават на нивата от предишните години.

В здравния сектор обаче текат спорове: колко пари от увеличението къде да отидат. Странен спор. Спорят колко от „големите и нови пари“ да отидат за общопрактикуващите,  колко за болниците, за лабораториите, за зъболекарите, за лекарства и прочее. При положение, че спорът е всъщност за числом и словом за 0,1% от БВП. Точно с толкова ще се увеличат здравноосигурителните плащания през 2018 година : от 3,2% на 3,3%. Така, че по-полеката с дитирамбите. Надувайте фанфарите, ама по-тихичко. Малко разум и скромност няма да навреди.

Вдигали се парите са НЗОК. И това говорене вече започна. Добре е обаче, пак реално да видим, за какво иде реч. Щом говорим за здравноосигурителна компания, би трябвало да погледнем правилата за работа на този вид компании. Съвременните здравно-осигурителни компании, като всяка нормална фирма, планират приходите и разходите си. Те изготвят ежегодно анализи, стъпват на точни разчети на заболеваемостта, демографската структура, продължителността на живота, доходите на населението, възрастта на населението, цената на услугите, състоянието на пазара на труда, като цяло и в частност на лекарите и пр. и пр.  На такава обективна база правят прогнози. Не само за следващата година, но за 5-10-20 и повече години напред. Правят и оценка на риска. На основата на тези разчети, които, впрочем, искат постоянна актуализация, се определя вече размерът на здравната осигуровка, както и пакетът от услуги, който може да бъде покрит.

Фирмите правят това не защото просто обичат да смятат. Правят го, защото го налага пазарът на здравното осигуряване. Конкуренцията. Ако стане така, че една компания увеличи прекомерно здравната вноска, със сигурност ще загуби клиенти. Ако обратно – вноската е ниска или пакетът несъразмерно голям – компанията ще фалира.

Бюджетът на НЗОК за 2018 г. (на нашата една, при това монополна държавна здравна каса) обикновено не стъпва на каквито и да било разчети. Както и досега, както миналата, по-миналата и т.н. години той е изготвен по най-елементарния бюджетарски механизъм. Министерството на финансите свежда до знанието на касата колко пари от общите държавни разходи може да ѝ задели за следващите 12 месеца и темата е приключена. Забравете.

Процентното увеличение е разхвърляно пропорционално по перата от предходната година. Следва гласуване в парламента, някое друго изказване в зала : що годе компетентно, некомпетентно или чисто пропагандно и толкоз. Бюджетната процедура завършва.

По същото време, пак без анализ и без каквито и да било разчети, здравният министър издава с наредба пакета от услуги, които трябва да бъдат покрити от НЗОК. По правило в пакета влиза всичко, за което някой в министерството се е сетил. И тук няма изгледи нещо да се промени.

Защо става всичко това, защо може да става? Много е просто. За разлика от осигурителните компании, министерството на финансите не може да фалира. НЗОК не може да загуби клиенти, тъй като  здравното осигуряване е задължително и тази каса има монопол върху това задължително здравно осигуряване.

Анализи ли? Разчети ли? Кому е нужно и за какво? Няма време „за губене на време“. И затова…Резултатите са такива, каквито са. Бюджет 2018 не е добър или поне по-добър отпреди за здравеопазването. Той е просто поредната пропусната възможност да се реформират здравното осигуряване и здравеопазването.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук