Испания пандемия транспорт

„Дейли мейл“

Училищата във Великобритания могат да остана затворени чак до Великденските празници, а може би и след това, а децата ще бъдат изправени на още три месеца обучение от вкъщи, пише британският „Дейли мейл“.

Въпреки че Великобритания регистрира спад в случаите на Covid по всичко личи, че учениците ще останат да се обучават дистанционно до началото на април. Това означава, че учениците ще се сблъскат с почти година прекъсване на образованието си, притесняват се директорите на училища .

Опасенията, че децата ще останат вкъщи до  април се засилиха още повече, тъй като министърът на външните работи Доминик Рааб предупреди през уикенда, че до март няма да е възможно да премахването на ограниченията в Англия.

А вчера министърът на здравеопазването Мат Ханкок не каза дали евентуално  разхлабването на мерките би означавало връщане на учениците в клас.

Във Великобритавния до момента са ваксинирани 4 милиона души. В същото време спада и броят на новозаразените като страната регистрира още 37 535 нови случая, което е с една пета по-малко от миналия понеделник. С оглед на по-добрите резултати в борбата с вируса премиерът Борис Джонсън снощи се противопостави на новите искания на някои депутати за още по-строги ограничения.

Междувременно правителствени източници снощи казаха, че е твърде рано да се каже кога училищата ще отворят отново. Премиерът многократно се зарича, че възобновяването на училищата ще бъде негов приоритет, когато заключването бъде облекчено – но никога не е била определена дата.

„Ел паис“

Общественият транспорт в Испания е изправен пред най-сериозната криза в историята си, пише „Ел паис“. Спадът на пътниците в резултат на пандемията от коронавирус доведе до безпрецедентни финансови загуби, които биха могли да засегнат сектора за години напред.

Кризата с коронавируса промени навиците за градска мобилност в Испания. Понастоящем хората пътуват по-малко по различни причини: пандемията насърчава работата от разстояние, води до увеличаване на образованието от разстояние, причинява загуба на работни места. Друг фактор за намалелите пътувания е също и затваряне на социални центрове като барове и ресторанти.

Миналата година градските пътувания се увеличиха, след като бяха облекчени ограниченията, макар че не достигнаха нивата от преди пандемията, допълва изданието. Но не така стоят нещата при обществения транспорт. Броят на пътниците в този сектор е спаднал наполовина в шест големи испански града, в сравнение с данните от 2019 г. Докато общият трафик в градовете – повечето от които се състоят от автомобили – е спаднал между 15% и 25%, в зависимост от източника, използването на обществения транспорт е спаднало между 45% и 50%.

Експертите приписват този спад на страха от заразяване и предупреждават, че това създава най-голямата криза за испанската система за обществен транспорт в историята.

„Политико“

ЕС подготвя евро план след Тръмп и Брекзит, пише „Политико“. Комисията цели да защити своята валута с протекции на своите компании и ценности.

Според изданието днес Европейската комисия трябва да обяви намеренията си в политически документ, който разкрива няколко нови инициативи.

Планът „позволява на ЕС да защитава своите интереси в международен план и да отстоява своите ценности“, се казва в проекта от 18 страници, който все още подлежи на промяна, преди комисарите да го приемат.

Усилването на еврото може да помогне да се „откраднат“ финансовите сделки от лондонското Сити и да се предпазят европейските компании от американските санкции по въпроси като ядрената програма на Иран или руския газопровод „Северен поток 2.

Съобщението е не особено любезен подарък за добре дошъл на новоизбрания американски президент Джо Байдън, който ще положи клетва в сряда и служи като напомняне за споровете по време на четиригодишния мандат на Доналд Тръмп.

Уверенията на Байдън за подобряване на отношенията няма да намалят желанието на Брюксел за по-голяма роля на еврото, което ще бъде подпомогнато от плановете на ЕС да издаде 850 милиарда евро облигации за своя фонд за възстановяване на пандемия и програма за презастраховане при безработица.

Комисията също така ще лобира за финансистите и бизнесите да извършват търговията си в евро, се казва в проекта, като се подчертават световните пазари на енергия, стоки, здравеопазване и самолети.

„Ню Йорк Таймс“

Ден преди встъпването на Байдън „Ню Йорк Таймс“ напомня, че борбата с безработицата трябва да е основен приоритет на новата администрация в Белия дом. Според изданието най-важната цел е връщането на пазара на труда от нивата преди пандемията.

Трудовият пазар от преди 11 месеца – с 3,5 процента безработица, увеличаване на работните места и стабилно покачващи се заплати  се оказа рецепта за създаване на икономически възможности за отдавна обезправени групи и намаляване на нивата на бедност.

Байдън даде да се разбере, че неговата администрация ще се съсредоточи върху работниците и избра висши служители с фокус върху пазара на труда. Той е избрал Джанет Л. Йелън, икономист на труда и бивш председател на Фед, за негов министър на финансите, а Марти Уолш, бивш лидер на профсъюза, за негов секретар на труда, припомня изданието.

Байдън ще встъпи в длъжност, когато демократите контролират Камарата и Сената и в момент, в който много политици са по-малко притеснени от поемането на дълг от страна на правителството благодарение на исторически ниските лихви по заемите. А Фед този път се ангажира с по-голямо търпение, коментира „Ню Йорк Таймс“.

„Икономическите изследвания потвърждават, че при условия като кризата днес, особено при толкова ниски лихвени проценти, предприемането на незабавни действия – дори при финансиране с дефицит – ще помогне за дългосрочната и краткосрочната икономика“, каза Байдън на пресконференция на 8 януари, подчертавайки, че бързите действия биха „намалили белезите в работната сила“.

Джеръм Х. Пауъл, председател на Федералния резерв, заяви в четвъртък, че неговата институция е силно фокусирана върху възстановяването на нивата на безработица от преди кризата.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!