полски медии

Полски независими медии спряха отразяването на новини, а уеб страниците на водещите новинарски агенции в страната останаха празни тази сутрин. Реакцията им е в знак на протест срещу новия данък върху рекламата, който, според тях, е насочен не към набиране на средства, а към подкопаване на свободата на медиите, пише Политико.

„Това е просто изнудване“,

гласи отворено писмо до полския премиер Матеуш Моравецки. То е подписано от 43 медийни организации. Включва най-големите издатели на вестници и списания в Полша, както и водещите независими телевизионни мрежи като Ringier Axel Springer Polska, швейцарско-германски консорциум – собственик на водещи полски медии, германската „Axel Springer“, която притежава POLITICO Europe.

Новият данък върху приходите

от бизнес реклама, който варира от 2 до 15 % в зависимост от размера на компанията, трябва да бъде гласуван от парламента. Правителството настоява, че това е начин за възстановяване на публичните финанси, засегнати от пандемията, като парите ще отиват за здравеопазване и култура. Освен това, според управляващите, промяната ще принуди големите международни корпорации да плащат справедливия си дял от данъци.

„Не може бедните да стават по-бедни, а богатите да стават по-богати“, заяви Моравецки по време на пресконференция във вторник. Според него, полският законопроект е подобен на правилата за налозите във Франция, Италия и Испания.

Той обаче не реагира на основната жалба на издателите. Тя гласи че данъкът е несправедлив опит да се вземат пари от предимно полски медийни организации и вместо това се фокусира върху влиянието, което законопроектът ще има върху онлайн гиганти като Facebook или Google.

Медийните групи и политическата опозиция възприемат данъка като опит за овладяване на независимата преса от правителството, водено от националистическата партия Право и справедливост (ПиС).

„Те копират повече или по-малко унгарския подход, за да намалят жизнеспособността на независимите медии. Твърдят, че приходите от данъка са за справяне с пандемията, но парите просто ще отидат за пропагандни дейности структури, близки до ПиС“, заяви ръководител на частна медия.

Полският държавен оператор,

TVP, също ще бъде засегнат от новия данък, но е получил огромна субсидия от 2 милиарда злоти (440 милиона евро), а освен това се поддържа от задължителни потребителски такси. TVP е строго контролиран от ПиС и е превърнат в проправителствен рупор – нещо, което спечели международна критика на Полша.

Новият данък е структуриран по такъв начин, че много десни проправителствени издатели няма да бъдат обхванати от него, тъй като са твърде малки.

Адам Боднар – полският омбудсман за правата на човека, написа в Туитър: „Не се съмнявам, че целта е да се ударят независимите медии.“

Приходите от новия данък, наричан от правителството „принос“, ще отидат за полския Национален здравен фонд, както и за защита на националните паметници и новосъздадения фонд за подкрепа на „културата и националното наследство в медиите“, обяви миналата седмица финансовото министерство.

Полски медии в своето отворено писмо се оплакаха, че различните такси са „възмутителни“ и че промяната на условията на съществуващите лицензи за излъчване е неприемлива в държава, управлявана от върховенството на закона.

Подозренията относно мотивацията на правителството се подкрепят от честите коментари на висши служители, призоваващи за по-голям контрол над независимите медии и се оплакват, че чуждестранните медийни компании, особено германските, играят водеща роля в Полша.

На фона на тази правителствена политика, някои издатели просто няма да оцелеят, а други ще се продадат на правителството, смятат експерти. Ако законът бъде одобрен, това ще означава пълен контрол на ПисИ върху медиите.

Контролираната от правителството рафинерия PKN Orlen наскоро купи от германско издателство една от най-големите вестникарски групи в страната, с което предизвика опасения, че има за цел да я постави под контрола на управляващата партия.

Правителството на Унгария вече контролира по-голямата част от медиите в страната. Във вторник един от последните независими телевизионни оператори беше принуден да излезе от ефир, след като лицензът му за излъчване не беше удължен, припомня Политико.

Унгария и Полша се сринаха в последните класации на Репортери без граници за свобода на медиите. През 2020 г., когато ПиС дойде на власт, Полша зае 62-ро място от 180 страни, а през 2015 г. беше на 18-то. Унгария е класирана на 89-то място

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!