Четири проекта на обща стойност от 207 млн. евро е подала нашата страна по обявената от Европейската комисия (ЕК) извънредна процедура, по Механизма за свързване на Европа (МСЕ).
Два са изпратените проекти от ДП „Ръководство на въздушното движение“, един от ДП „Национална компания Железопътна инфраструктура“ и един от Агенция „Пътна инфраструктура“, съобщиха от Министерството на транспорта и информационните технологии. Максималният размер на финансирането, което могат да получат проектите е до 85 процента.
Държавната „Железопътна инфраструктура“, с която служебният министър Христо Алексиев прекрати във вторник рамковия договор за поддръжка на жп инфраструктурата, е подала най-скъпия проект на стойност 98 млн.евро. Става дума за ремонт и модернизация на жп линиите в участъците Пловдив – Пловдив разпределителна – Крумово и Пловдив разпределителна – Скутаре.
Следващия по мащаб проект е на „Пътна инфраструктура“, с обща стойност 90 млн. евро, но исканото съфинансиране е малко над 40 млн. евро или под 50% от стойността на проекта. Проектът е за 15 км от автомагистралата от граничен пункт Калотина до гр. Драгоман.
Останалите два проекта са на „Ръководство на въздушното движение“ и са свързани със създаването на център за борба срещу кибератаки. Общата им стойност е около 1,2 млн. евро, а исканото европейско съ-финансиране е около 1 млн. евро.
За България това е последна възможност да получи минимално гарантираната за нея сума от 406 млн. евро по Кохезионния фонд на ЕС с 15 процента съфинансиране от българския бюджет. По МСЕ, ЕК финансира инвестиции в размер на 50 млрд. евро за подобряване на европейските транспортни, енергийни и цифрови мрежи.
До момента са одобрени седем транспортни проекта на нашата страна на стойност 294 млн. евро. Свободният ресурс, с който страната ни разполага е 111 млн. евро. Очаква се резултатите от оценката на проектите да бъдат обявени в средата на тази година, коментират от Министерството на транспорта и информационните технологии. След февруари 2017-та, страната ни ще може да кандидатства само на общо основание и конкурентен принцип с останалите 27 страни членки на ЕС, но при минимално съфинансиране от страната ни от поне 50 процента.