България е големият печеливш измежду три съседни държави за завода за електромобили. Това съобщи лично служебният министър на икономиката Кирил Петков, малко преди да направи тест драйф с електрически автомобил на немската компания Nеxt.е.GО.

Серийното производство се планира след три години в завод до Ловеч, а споразумението вече официално е факт.

Новината вдъхна повод за гордост у мнозина и показа черно на бяло, че България може да се развива успешно, ако на ръководни постове има доказани лидери с изградени екипи от професионалисти.

Големият ни коз – добавената стойност

По време на пресконференцията Кирил Петков акцентира, че държавата ни е предпочетена н е толкова, заради финансовите стимули, колкото заради добавената стойност.

Всичко е на „една ръка растояние“. Алуминиевата конструкция на елекромобила ще се произвежда от българската фирма „Етем“, а кабелите – в завода на „Язаки“ в Ямбол. Софтуерът на колата ще се изработва от българското звено на „Бош“.

Без предварителни плащания

България няма да плати предварително нито лев. И това е малка стъпка към голямата цел – прекъсване на порочната практика на авансови плащания в милиони без гарантиран резултат, какъвто казус имаме, например с дружеството „Автомагистрали“.

Немската компания ще изгради завода изцяло със свои средства. Финансовата подкрепа от страна на държавата ще бъда задействана едва след произвеждането на първия електромобил.

Според меморандума за сътрудничество стимулите в размер на общо 34 млн. евро ще се предоставят на три части – след производството на първата кола, след производството на първите 10 000 бройки, и след това на следващите 20 000.

Ако до 7 години инвеститорът не покрие тези критерии, няма да получи стимули. Въпреки това министърът акцентира, че бизнес планът на германската компания е много амбициозен. „Реално от данъците, които инвеститорът ще плати и от осигуровките за работниците, държавата ще получи много повече от това, което ще даде“, каза Петков и добави, че когато имаме ниски данъци, те трябва да се използват.

Финализиране на сделката за пет седмици

Другото, което прави впечатление е краткия период за финализиране на сделката, а именно – 5 седмици от посещението на инвеститорите до днешното подписване.  „Председателят на борда на директорите е от моя университет (Харвард) и това би трябвало да е помогнало за нивото на доверие и да действаме бързо“, акцентира министърът и благодари и на екипа си, който е работил много експедитивно. „Дори в Германия казаха, че не са виждали такъв срок“, добави той.

Колите ще струват 20 хил. евро

Тестовото производство на е-колите се планира да започне през 2023 г., а капацитетът на завода ще е около 30 хил. бройки годишно. Ще са градски тип, а базовите модели се очаква да бъдат с пробег около 200 километра с едно зареждане на батерията.

Nеxt.е.GО е германски стартъп c производство в град Аахен. През септември 2020 г. компанията е.GО Mоbilе АG бе придобита от холандската инвестиционна група ND Industriаl BV. Новата компания бе наречена Nеxt.е.GО Mоbilе SЕ. Инвестицията, привлечена от Автомобилния клъстер в България, ще бъде около 140 млн. евро като до края на тази година се очаква да бъдат разкрити 1 000 нови работни места, което не включва доставчиците и всички по веригата.

За още новини последвайте канала на Дебати в Google Новини

 

 

 

 

 

 

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!