Българския Хелзинкски комитет

Българският Хелзинкски комитет изпpaти в Hapoднoтo cъбpaниe oтpицaтeлнo cтaнoвищe пo пoвoд пpeдлaгaнитe пpoмeни в Зaĸoнa зa юpидичecĸитe лицa c нecтoпaнcĸa цeл.

„Πpeдлoжeният зaĸoнoпpoeĸт пpoтивopeчи нa Koнcтитyциятa нa Peпyблиĸa Бългapия, нa пpaвoтo нa EC и нa мeждyнapoдни дoгoвopи, пo ĸoитo Бългapия e cтpaнa“, зaявявaт в cтaнoвищeтo cи eĸcпepтитe.

Cпopeд тяx пpиeмaнeтo нa пpeдлoжeнитe измeнeния щe дoвeдe дo тeжĸo нapyшaвaнe нa пpaвoтo нa cдpyжaвaнe нa бългapcĸитe гpaждaни.

Caмoтo внacянe нa тoзи зaĸoнoпpoeĸт издaвa гoлямaтa тpeвoгa нa влacттa cпpямo дeйнocттa нa нeпpaвитeлcтвeнитe opгaнизaции, ĸoитo ca ce пpeвъpнaли в eдинcтвeн ĸopeĸтив и eдинcтвeн ĸpитиĸ нa нeйнaтa дeйнocт. БXK oтпpaвя пpизив ĸъм нapoднитe пpeдcтaвитeли дa нe пpиeмaт зaĸoнoпpoeĸтa зa измeнeниe и дoпълнeниe нa Зaĸoнa зa юpидичecĸитe лицa c нecтoпaнcĸa цeл ĸaтo ce пoзoвaвa нa няĸoлĸo apгyмeнтa.

Ето и становището на БХК:

Българският хелзинкски комитет изпрати в Народното събрание отрицателно становище по повод предлаганите от ВМРО промени в Закона за юридическите лица с нестопанска цел. Така предложеният законопроект противоречи на Конституцията на Република България, на правото на ЕС и на международни договори, по които България е страна.
           
Според експертите на БХК приемането на предложените изменения ще доведе до тежко нарушаване на правото на сдружаване на българските граждани. Самото внасяне на този законопроект издава голямата тревога на властта спрямо дейността на неправителствените организации, които са се превърнали в единствен коректив и единствен критик на нейната дейност.
БХК отправя призив към народните представители да не приемат законопроекта за изменение и допълнение на Закона за юридическите лица с нестопанска цел като се позовава на няколко аргумента.
Законопроектът възпроизвежда всички основни разпоредби на приетия през 2017 г. от Унгария Закон за прозрачността на организациите, които получават финансова подкрепа от чужбина – а именно: задължение за организации на гражданското общество да декларират и оповестяват получена пряко или непряко чуждестранна финансова подкрепа над определен праг, неизпълнението на които задължения е обвързано със санкция. Решението на Съда на Европейския съюз (СЕС) от 18 юни 2020 г. по делото Европейската комисия срещу Унгария (Прозрачност при сдружаването) установи, че посочените разпоредби са в разрез със задълженията на държавите членки за гарантиране на свободата на движение на капитали, както и на правото на зачитане на личния и семейния живот, правото на защита на личните данни и правото на свободно сдружаване, закрепени от Хартата на основните права на Европейския съюз. Личният и семейният живот, личните данни и правото на свободно сдружаване са защитени и с чл. чл. 32 и 44 от Конституцията. Тази права ползват и защитата, дадена от Европейската конвенция за правата на човека и Международния пакт за граждански и политически права.
           
Ако бъде приет в настоящия си вид, законопроектът ще влоши свободата на сдружаване в България и би станал предпоставка за осъждането и на България по подобие на Унгария. 
 
Административна тежест върху юридическите лица с нестопанска цел
Определени текстове в законопроекта създават прекомерна административна тежест върху неправителствените организации, чиито краен резултат би бил спиране на дейността им. Обслужването на тези нови изисквания би затруднило организациите до степен да не могат да ги изпълняват.
Предлаганият строг режим на контрол върху финансовото състояние на НПО не съответства на тесния обхват на правомощията, които имат. Политическите партии, чиито решения и действия влияят в много по-голяма степен на обществото, с дълготрайни последици, не са обвързани от подобен строг контрол на източника на финансиране на партията или на начините на разходване на средствата. Гражданите нямат свободен достъп до финансовите отчети на партиите, така, както имат до финансовите отчети на юридическите лица с нестопанска цел. 
Съвет за развитие на гражданското общество
Съветът за развитие на гражданското общество (СРГО) беше избран чрез гласуване по електронен път неотдавна като апогей на десетгодишни усилия за създаването му. СРГО не е започнал дейност все още, но непосредствено след избирането на членовете в него, се появиха критики както към част от членовете, така и към процедурата по избор, основно в близки до властта издания, а председателят на КПКОНПИ, Сотир Цацаров внесе предложение в Министерски съвет за изменение на Правилника за организацията и дейността на СРГО. 
Тези действия, съвпадащи по идеен замисъл с настоящи предложения в законопроекта са насочени към отнемане на правомощия на СРГО, без да има законосъобразен мотив за това. Ако бъдат приети предложенията би се обезсмислило съществуването на съвета, независимо как бъдат избирани неговите членове. Разпределянето на средства от държавния бюджет за неправителствени организации би останало изцяло на сянка, непрозрачно. 
С пълния текст на становището можете да се запознаете тук
За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук