Зоран Заев, Македония, ЕС
на снимката: македонският премиер Зоран Заев

Ако коминочистачът би счупил собствената си четка, след това просто няма да има никакви инструменти, с които да изчисти саждите от камината. Никой повече няма да го пусне в къщата си, защото е станал безполезен като занаятчия. Малко преди началото на работата на новата комисия ЕС „освободи“ ръцете си от най-важния и досега най-ефективен външнополитически инструмент: перспектива и надеждата за кандидатите за ЕС в замяна на трансформация към либерална пазарна икономика и отворено общество, пише „Дер Щандарт“.

Тъй като Франция наскоро отказа започването на преговори с ЕС със страната модел /на външнополитическо поведение/ на Балканите, а именно в Северна Македония, въпреки че беше обещано друго, никой в Югоизточна Европа не вярва, че каквото и да било обещание от Брюксел може да бъде взето насериозно. Разширяването е мъртво.

„Ние се грижим за себе си“

Последиците вече са видими. Сърбия, която води преговори с ЕС от 2014 г., но не направи значителни реформи през последните две години, вече промени посоката. В последното си интервю за „Дер Щандард“ президентът Александър Вучич заяви:

„Хората тук искат да живеем по-добре и искат да въведем европейски правила, но преди всичко за тях е важен техният жизнен стандарт. Отказването на преговорите с ЕС ще доведе Сърбия до това, че ЕС ще стане още по-непопулярен и към него ще има по-малко доверие“. И добави: „Ние се грижим за себе си. И имаме също добри отношения с Китай, Русия и Турция.“

Търговско споразумение

Миналата седмица сръбското правителство вече сключи споразумение за свободна търговия с Евразийския съюз, въпреки че това не е съвместимо с възможно присъединяване към ЕС и Брюксел предупреди за това.

Сърбия все повече се обръща към алтернативните сили, защото ЕС се отдръпва. В Сърбия, Черна гора и босненската Република Сръбска политическото влияние на режима на Владимир Путин вече е огромно. Поради решението на Франция ЕС тласка тези правителства на Балканите още повече в обятията на авторитарния владетел в Москва. Това е просто контрапродуктивно за интересите на ЕС. Чрез кредити, отпускани от Сбербанк, Москва отдавна е стъпила с един крак в членката на ЕС Хърватия.

Пренебрежение и невежество във Франция

Със сигурност голяма част от стратегията за разширяване на ЕС би могла да бъде подобрена. Освен в Северна Македония и в по-малка степен в Албания, Брюксел не успя да направи така, че да бъдат решени ключови проблеми: непотизъм и корупция в съдебната система. Може да се твърди, че преговорите със Сърбия и Черна гора трябва да бъдат отложени.

Още по-ясно е, че трябва да бъде възнаградена страна – а именно Северна Македония – която налага непопулярни мерки, болезнено стигна до ново име на държавата, помири се със съседите си, но също така се противопоставя на злоупотребата със служебното положение и национализъм. Но френското правителство сега унищожава усилията на Европейската комисия да продължи по този път, което е смесица от пренебрежение и невежество. И Франция по този начин косвено подкрепя настоящата опозиционна партия ВМРО-ДПМНЕ, която от години привлича особено внимание с корупция, злоупотреба с власт и авторитарно управление.

Партийно-политически сметки

Сега старите корумпирани мрежи биха могли да се върнат. Националистически-консервативната ВМРО има и друго предимство: тя е част от семейството на Европейската народна партия (ЕНП). Тази близост до мощната консервативна фракция в ЕС очевидно е ключов критерий за вземане на решения. Например, Сърбия – където близката до ЕНП Прогресивна партия е на власт – е обгрижвана от ЕНП, въпреки потъпкването от страна на правителството на свободата на медиите и демократичните и конституционни принципи. От друга страна, правителствата на Северна Македония и Албания намират по-малка чуваемост в Брюксел, защото се ръководят от прогресивни сили, т.е. те не са част от ЕНП.

Тези чисто партийно-политически сметки, които не отчитат реалната ситуация, са особено безсмислени, когато става въпрос за решението на Европейската комисия за премахване на механизма за контрол и наблюдение за България, но не и за Румъния. Румъния направи много реформи за върховенството на закона от 2007 г. и се противопостави остро на корупцията, докато България в повечето случаи изостава. Социалдемократите в Букурещ отмениха постигнатия през последните години напредък. Въпреки това румънската правова държава е много по-развита в сравнение с българската. Но българското правителство принадлежи към семейството на ЕНП, а последното румънско – не.

Нелибералерен фланг на изток и югоизток

Също така препоръката, че Хърватия скоро може да се присъедини към Шенгенското пространство, вероятно има много повече общо с фракционна принадлежност на правителството и с това, че германците или австрийците обичат да ходят без гранични проверки на ваканция, както и с представянето на полицията на място – там човек трябва само да прочете многобройните информации за брутално насилие на хърватските служители срещу мигранти.

ЕС не само се отърва от единствения си инструмент за въздействие в непосредствена близост, но също така се е отдалечил от принципите си. Затова не бива да се изненадваме, ако нелибералният фланг в източната и югоизточната част на Европа стане все по-силен.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук