Иван Хиновски
на снимката: Енергийният експерт Иван Хиновски

Иван Хиновски е председател на Българския енергиен и минен форум и директор в енергийната консултантска компания ПроЕкоЕнергия. Бил е член на държавната пускова комисия на АЕЦ “Козлодуй”, директор на ядрена дирекция в „Енергопроект”, изпълнителен директор на НЕК и зам.-председател на Борда на АЕЦ “Козлодуй”. Специализирал е в Италия, Франция, Канада, САЩ и Япония. Работил е като консултант за ЕБВР и за световни компании като „Уестингхаус”, „Сименс”, „Фраматом”, „Газ дьо Франс”.

За разлика от други енергийни инициативи “Три морета” е по-малко известна. За какво става въпрос?

Това не е само енергийна инициатива, това е комплексна инициатива за регионално развитие, което включва също транспортни и телекомуникационни проекти. Това е един проект от нивото на НАТО навремето т.е за регионално обединяване и развитие на група страни- това е била идеята и на Европейския съюз, и на НАТО. Тази инициатива има енергиен, транспортен и телекомуникационен компонент. Тя цели да създаде условия за развитие на връзките Север- Юг в Източна Европа, защото се смята, че тези връзки не са достатъчно развити и водят до задържане на развитието на тези райони. Тъй като връзките във всичките тези страни са основно Изток-Запад тази инициатива цели развитие на връзките Север- Юг. Друго, което е важно е, че тази инициатива до известна степен е с антируска насоченост неофициално. Тя цели засилване на икономическото сътрудничество между тези страни, които граничат с тези три морета, за да се засили икономическата тежест на този регион дори в рамките на Европейския съюз.

Чисто в енергиен план ще получим ли реална диверсификация  и ще имаме ли възможност да получаваме друг газ, извън руския?

В енергиен план основният акцент е създаване на условия за обмен на енергийни потоци Север- Юг, както и на природен газ Юг-Север. Една от целите на тази инициатива е създаване на условия за техния пренос в посока Север. От това разбира се можем да очакваме по-висока степен на разнообразяване на доставките на газ.

Все пак чрез тази инициатива ще имаме достъп до друг газ освен руския?

Това е идеята. В момента основният източник на газ е Русия, азербайджанският газ е изключително малък процент от това количество, на което България може да разчита. Големият потенциал, който тази инициатива иска да развие това са доставки на газ от Източното Средиземноморие – Кипър, Израел, Египет. Другото, което е важно за разнообразяване на доставките това са инвестиции в терминали за втечнен газ. Това е истинското разнообразяване, защото по този начин вие осигурявате постъпването на ресурси не само от Катар, Кувейт, тези традиционни страни-доставчици на втечнен газ, но и от САЩ. По този начин ние ще увеличим степента на независимост на нашата газопреносна мрежа.

Дали ще има политическа воля за реализиране на тази инициатива или ще се случи същото като с интерконектора с Гърция и някой ще плаща проектът да не се реализира?

Това е една мощна инициатива, зад която стоят основно САЩ, но тя е с пълна подкрепа на всички страни, които обхваща особено на Прибалтийските, които са с най-висок риск на зависимост. Разбира се, че има интереси, които ще спират развитието, но аз мисля, че целите са силно мотивиращи тази инициатива да се развива. Макар, че вече чуваме от някои медии, че този проект е антируски. Вследствие на подкрепата на президента се чуха подобни критики от лявото политическо  пространство, че този проект е антируски и че подкрепата от страна на държавния глава не води до плюсове за имиджа на президентството като обединител на нацията и като неутрална институция.

Колко ще ни струва участието в този проект?

Има една голямо донорска вноска от САЩ, която беше може би около милиард и половина. В същото време се създава фонд, в който отделните страни правят вноски. Цените на проектите ще станат ясни, когато излязат техните прединвестиционни проучвания. В момента не може да се каже нищо. Говори се и за телекомуникационна свързаност, говори се за силно развитие на транспортната инфраструктура. Между Полша и България например, между Литва и България почти няма налични магистрали. Идеята е да се направят в посока Север- Юг. Още е много рано да се говори колко ще струва, но във всеки случай този бюджет се очаква да бъде между 8 и 10 милиарда евро, колкото на мен ми е известно, за да започне да работи  и да се реализират конкретни проекти.

Как би се отразила на цената на природния газ реализацията на този енергиен проект?

Невъзможно е да се оцени, ефектът ще бъде по-голяма сигурност на доставките. Когато имаш възможност за избор на цени от различни източници винаги имаш по-висока степен на сигурност, че ще получиш газ, отколкото ако имаш само един източник и неговата цена започне да расте неопределено.  Като имаш повече възможности винаги можеш да минеш от единия на другия. Говорим за сигурност на доставките.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук