Депутатите ще разгледат темата за купуването на нови изтребители за бойната ни авиация.

Първа точка в дневния ред на заседанието в сряда ще бъде проекторешението, което предвижда Министерски съвет да подготви международен договор и да проведе преговори с правителството на Съединените щати за придобиване на нов тип боен самолет F-16V Block 70.

Преговорният екип трябва да бъде създаден от министър-председателя, а в него задължително ще влязат министрите на отбраната, икономиката, финансите и външните работи.

Проекторешението предвижда договорът да може да се отклонява от задължителните изисквания, посечени в актуализирания проект за инвестиционен разход, приет с решение на парламента.

В мотивите му се посочва още, че задълбочаващите се процеси на дестабилизация и конфликти в региони, намиращи се в непосредствена близост до България, изискват ускорена модернизация на военновъздушните сили, а придобиването на F-16V Block 70 ще издигне на ново качествено ниво бойните способности на българската авиация.

Фокусът на обществения дебат се пренесе върху модернизацията на българските ВВС, след като финалната права битката бе между американската „Локхийд Мартин“ и нейния изтребител F-16V Block 70 и шведската СААБ и изтребителя JAS-39C/D Gripen, но бе предпочетена американската оферта.

На 8 юни българският парламент одобри изразходването на 2 милиарда долара за закупуването на 150 бойни машини и 16 нови или използвани самолети.

Около 1 милиард долара бяха заделени за покриване на разходите за първите 8 самолета, както и за екипно обучение, и първоначална логистична подкрепа.

Засега първоначалната оферта на американската фирма „Lockheed Martin” надхвърли този бюджет.

Цената на самолетите в проекта е 1.8 млрд. лв., а първите два от 8 самолета трябва да бъдат доставени до 2 години.

„Намаляването на цената, което според тях е постижимо, може да се случи само при преки преговори между правителствата”, заяви министър Красимир Каракачанов.

Той добави, че е получил уверението на американското правителство, че цената ще бъде коригирана.

България се присъедини към НАТО през 2004г., но въпросът за нови самолети не можеше да бъде разрешен от нито едно правителство досега.

НАТО насърчава своите Източни партньори да модернизират своите армии и да заменят старата си техника с по-нова.

Няколко български пилоти през 2017г. отказваха да летят на старите изтребители МиГ-29, опасявайки се за своята безопасност.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!