Депутатите ще гласуват окончателно промените в Закона за горивата, предвиждащи отлагането му с 6 месеца.
Предложението бе отхвърлено от парламентарната Комисия за наблюдение на приходните агенции, което доведе до търсене на друг начин да се отсрочи влизането на закона в сила – удължаване на срока за издаване на Наредбата към него.
Новият срок на наредбата, която по думите на икономическия министър Емил Караниколов вече е готова, е възможно да бъде отложена с до 6 месеца от влизането в сила на нормативния акт, което се случи на 28 януари.
Аргументът – няма наредба, не се налагат санкции по закона, защото те, заедно с регистрационните режими, се регламентират именно в подзаконовия нормативен акт.
КАК СЕ СТИГНА ДОТУК
Законопроектът се превърна в спорен и доведе до стачна готовност собствениците на малки и средни бензиностанции, които продължават да изразяват мнение, че той ще доведе до фалити и в никакъв случай няма да успее да се пребори със сивата икономика. Основното им недоволство е заради изискването на висок уставен капитал – 20 хил. лв. за търговци на дребно, до 3 млн. за собственици на складове. Изисква се още банкови гаранции, както 10 хиляди налични оборотни бутилки във всяка малка бензиностанция или търговски обект.
След среща в Министерския съвет между премиера Бойко Борисов, министъра на икономиката Емил Караниколов с представители на Българската петролна и газова асоциация бяха договорени някои от спорните моменти. Един от тях е подземните машини да не се изваждат на повърхността за презареждане и отново да се вкарват под земята. По този текст и самият икономически министър се обяви против.
От Българската петролна и газова асоциация обявиха, че са постигнали основни договорки с колегите им от Минно-геоложката камара по отношение на зареждането и презареждането на техниката. От своя страна икономическия министър отбеляза, че се надява промените да залегнат в законовите поправките в НС и по този начин да бъдат изчистени всички спорове между браншовете.
ПРОМЕНИТЕ
Очаква се да отпаднат и изискванията за обезпечения и уставен капитал на малките бензиностанции. Сега законът предвижда те да имат поне 20 000 лева гаранция за бензиностанция, 1 млн. лева за търговци, съхраняващи и транспортиращи горива, както и 10 000 собствени бутилки газ за съхранение плюс 3 000 лева за всяка цистерна течно гориво.
Изискванията бяха приети с промените в закона от лятото на 2018 г., а предложението те да бъдат премахнати дойде от ДПС и получи широка парламентарна подкрепа.
КУРИОЗ
Законът трябваше да влезе в сила на 28 януари (и всъщност вече е в сила без редакциите), но пред под заплаха от протести на собственици на малки бензиностанции и след писмо до Министъра на икономиката от страна на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) с аргумента, че в закона има недоглеждане, от което ще страдат минният и строителният сектор, правителството реши да отложи влизането му в сила с шест месеца.
Последва предложение от Министерски съвет той да влезе в сила от 1 юли.
По време на заседанието на ресорната комисия на 29 януари, депутатите се сетиха, че не могат да гласуват удължаването на влизането на закона в сила, тъй като той вече е действащ и подобно тяхно решение може да стигне до Конституционния съд.
Изход от оплитането се намери в гласуваното предложение на председателя на правната парламентарна комисия от ГЕРБ Данаил Кирилов, който предложи да се отложи приемането на наредбата, по която всъщност ще трябва да действа закона с „до 6 месеца от влизането му в сила“ – т.е. с до 6 месеца от 28 януари. Това бе и приетото решение.
Според думите на министъра на икономиката Емил Караниколов коментира, че отлагането на Наредбата по закона за горивата означава, че до 6 месеца няма да се прилагат санкции. Очаква се гласуването в пленарната зала, за да се изчистят текстовете на предложенията, тъй като Законът не може да бъде регулиран през Наредбата.