Северномакедонският музикален изпълнител Ламбе Алабаковски беше задържан за подпалването на входната врата на Културния център „Иван Михайлов“. Палежът беше извършен в сутринта на 4 юни.
Докато социалните мрежи още се преброяваха за провеждане на протест в Северна Македония в подкрепа на подпалвача Ламбе Алабаковски, защото “направил това, което всички си мислели”, вестник “Сега” публикува любопитна статия в рубриката си “Фейк бюлетин” за фалшиви новини, където се казва как Ламбе признава, че направил палежа, вдъхновен от подвига на Георги Димитров в Лайпциг през 1933 година.
Разбира се, Ламбе не е казвал това, но пък е интересна хипотезата за сходства в ситуациите – Димитров е обвинен в съучастничество за подпалването на Райхстага, като популярно твърдение е, че пожарът всъщност бил подпален от самите нацисти, за да укрепят властта си, която тъкмо били получили. Дали подпалвачът Ламбе не е подтикнат от някого да подпали българския културен център?
Вчера в студиото на “Здравей, България” по NOVA телевизия журналистът Любчо Нешков заяви, че извършеното от Ламбе срещу българския културен център в Битоля не е солова акция. Той упрекна и властите, и обществото, и неправителствения сектор в Северна Македония, че буквално никой дори не е намекнал, че действията на Ламбе трябва да бъдат осъдени. Посочи още, че братът на подпалвача работи в службите за сигурност.
Фондация “Македония” пък пише, че Ламбе и брат му са близки на Синиша Алексовски – кадър на Агенция разузнаване на РС Македония и близък със сръбската Агенция за сигурност и информация. Според тях след ареста на Ламбе, партиите “Левица” и ДПМНЕ започнали да го представят като македонски герой – „борец срещу българското фашистко влияние в Македония“. За Фондация “Македония“ събитията са “активното мероприятие, което службите в Белград и Скопие спретнаха, вероятно без знанието дори на правителството в Скопие”. Целта – всяване на омраза към българите.
Хипотезата тук е ясна – службите в Северна Македония са подтикнали Ламбе да извърши палежа, за да провокират протести срещу “неонацистите/фашисти българи” – като въпросните протести вече са налице, и да засилят омразата и разрива между двете държави. Дали е така – вероятно никога няма да разберем.
Със сигурност обаче следва да видим какво е отношението към хората в Северна Македония с българско самосъзнание – отношение като към фашисти, като към хора, чиито институции се одобрява да бъдат палени. Влизането на българите в конституцията на Северна Македония не би могло да промени това. Единствено търсенето на механизми как да прекратим омразата би могло.