Христиан Митев
на снимката: депутатът Христиан Митев
Христиан Митев е роден на 07.01. 1980г. в Стара Загора. По професия е юрист. Към момента е депутат от „Обединени патриоти”.
Участвал е и в предишното Народно събрание.

 

Господин Митев, днес в Парламента се обсъжда създаването на „Държавна петролна компания“ и изграждането на верига държавни бензиностанции. Според Вас нужни ли са тези бензиностанции?

Да, за да може да се върне конкуренцията на пазара за горива, тъй като виждаме, че има доста голямо изкривяване до този момент. Има голямо намаляване на цените на петрола в световен мащаб, коeто българският потребител обаче не го вижда. Не го вижда именно заради съгласуваните практики, от една страна, на бензиностанциите, от друга страна – на господстващото отношение на данъчните складове от една-единствена компания. В случая – „Лукойл“.

Имайки предвид бройката на тези бензиностанции, засега около 100, биха ли могли те да повлияят върху пазара, на който вече има хиляди?

Би могло да повлияе. Основната сила на законопроекта обаче не е толкова и само в бензиностанциите. Те ще бъдат допълнителен механизъм, колкото по отношение на данъчните складове. Между първо и второ четене ще направим промени, така че всички собственици на данъчни складове задължително да поддържат един свободен обем, така че да може всеки, който иска да търгува с горива, да може да се ползва от тези данъчни складове, а не всичко да се съсредоточава в един обект, както беше досега.

Построяването на тези бензиностанции по-скоро обществен или частен интерес ще обслужва?

Със сигурност обществения интерес и нещо повече – тъй като това ще бъде държавна компания, ще може да има и съответния институционален контрол. От една страна, от Министерството на икономиката, а от друга страна – от самия парламентарен контрол по отношение на министъра на икономиката, тъй като той е принципал на държавните компании, а от тези държавни компании ще бъде и бъдещата петролна компания. По тази линия всъщност ще бъде упражняван и контрол – нещо, което няма как да направим по отношение на частните компании.

И последно – защо държавата чак сега видя монопола на „Лукойл“, след като той продължава вече над 20 години?

Аз мисля, че това е резултат именно на тази фрапантна разлика между световните котировки на нефта и това, което виждаме като крайни цени на пазара на горива при българския потребител. Нямаше как това да бъде скрито, да бъде заметено, разбира се, определено има доста въпроси към Комисията за защита на конкуренцията, на които тя трябва да отговори. Ще видим какъв ще бъде резултатът от нейната работа. Аз се надявам този път той да бъде доста по-детайлен, доста по-задълбочен и в крайна сметка да отчете действителните реалности на пазара на горива. Те не са такива, каквито виждахме от предходните доклади и човек, който не е изкушен от материята, сам вижда, зареждайки всеки ден в бензиностанцията, че имаме една съгласувана практика за сходна цена на всички бензиностанции.

Относно строежа, който видяхме на плажа Алепу, в крайна сметка това хотел ли се оказа или подпорна стена?

Всъщност стана ясно, че на този първи етап от строителството това е подпорна стена. Има заповед в момента, издадена от началника на РДНСК – Бургас за спиране на строителството.

Когато обаче тази заповед престане да действа, ще бъде наред вторият етап на това строителството.

Вторият етап предвижда изграждането на хотелска част. Надявам се обаче дотогава да бъде измислен механизъм, по който това да не се случва, защото дори изграждането на брегоукрепително съоръжение да е необходимо, в никакъв  случай изграждането на хотели и бетонирането на Черноморието не трябва да бъде толерирано.

Тоест тези действия не са законни?

Не, законни са, тъй като има разрешение за строеж от община Созопол. Общината в момента извършва вътрешна проверка дали има нередности по отношение на това издадено разрешително за строеж.

Ако установи такива, тя може да го отмени и тогава вече можем да говорим за незаконен строеж. Към този момент това разрешение за строеж обаче не е оспорвано, то е влязло в сила законно. Нямаме данни за незаконен строеж, така че по-скоро проблемът е следният: когато е издавано разрешението за строеж, защо е издадено разрешение за строеж за две части – за брегоукрепително съоръжение и за хотел, а не само за брегоукрепително съоръжение.

Ако наистина приемем, че там има свличане, макар че на мен не ми е известно, но приемам, че не съм сведущ в геодезическата област, би трябвало да имаме само брегоукрепително съоръжение и никаква втора част, никакъв втори етап за изграждане на хотелски комплекс.

А самото разрешение за строеж е издадено от община Созопол, която сега ще извърши проверка на процедурата. Това се е случило през 2018 г. при предходния кмет, който в момента е обвиняем, господин Панайот Рейзи.

 

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!