Системата за продажба и конвертиране на електронните винетки заработи едва на 17 декември и оттогава проблемите не спират. Настъпи пълен хаос в купуването и конвертирането на хартиените стикери в електронни.

Системата даде десетки грешки, хората недоволстват, а АПИ за пореден път се оказа неспособна да изпълнява задълженията си.

Сред проблемите, пред които бяха изправени българските граждани бяха недостиг или липса на апарати за купуване на винетки, грешки в електронната система, липса на обратна връзка с клиентите и стотици сигнали за технически и организационни проблеми.

Затова „Пътната агенция” се принуди да спре част от дейностите на системата, по-конкретно – конвертирането на хартиени винетки в електронни.

Между другото, специално заради въвеждането на ТОЛ-системата и електронните винетки, АПИ създаде ново звено „Националното ТОЛ управление”, в което трябва да работят 921 души. За заплати и капиталови разходи това звено трябва да получава 3,6 милиона лева годишно.

Новото звено и новата система обаче претърпяха крах още в самото начало на своето съществуване.

Днес най-накрая директорът на АПИ инж. Светослав Глосов призна, че електронната система за винетките има трудности и технически проблеми. След среща с премиера и регионалния министър, Глосов каза:

„До края на седмицата ще бъдат инсталирани устройства на граничните пунктове.“

Преди него премиерът Бойко Борисов се извини на шофьорите за създалото се неудобство и даде 15-дневен срок на институциите да отстранят проблемите.

От дни директорът на АПИ обикаля телевизионните студиа, за да обяснява как работи системата и че всичко е наред. В четвъртък обаче ръководителят на отдел „Информационно обслужване“ проф. Олег Асенов каза, че конвертирането се отлага поне до 15 януари, по думите му, заради „измами” и недобросъвестни шофьори.

„168 винетки са конвертирани за един регистрационен номер. Те са валидно конвертирани. И второ имаме и 48 месечни винетки също конвертирани за един регистрационен номер”, каза проф. Асенов.

Експертите обаче казват, че не е достатъчно един шофьор да е недобросъвестен, за да излъже системата, а в нея трябва да е заложена подобна възможност. Както, например, се появи сигнал от граждани, че са платили няколко пъти една и съща винетка.

„Това е най-сложната информационна система, която работи в България в момента, и не може всичко да се случва за миг“, оправда се проф. Олег Асенов.

„Бъдете търпеливи, системата е нова“, обясни и Антон Антонов, директор на „Национално ТОЛ- управление“, пред журналистите.

Въпросната „най-сложна система” започна да се тества още от август. С гръмки думи, АПИ твърдеше, че всичко ще бъде наред. Обещанията започнаха преди 6 месеца. Докато не се стигна до този хаос и докато не лъснаха недомислиците.

Впрочем, изграждането на системата – включително изграждане на софтуера, сайтове, приложения, поставяне на 500 терминала за безкасово купуване на електронни винетки по гранични пунктове и бензиностанции (което и до днес не се е случило навсякъде) и поставянето на т.нар. рамки по пътищата, които да отчитат ТОЛ таксите, струват на българските данъкоплатци 180 милиона лева.

Тази сутрин в телевизионно интервю Радослав Николов, съветник в Министерството на регионалното развитие и благоустройство каза, че не се знае колко струва поддържането на системата.

Той не потвърди информацията, че след изтичането на 2-годишния гаранционен срок, фирмата-изпълнител ще получава по 700 хил. лв. на месец за поддръжка.

Проблемите пред електронните винетки не свършват дотук. Оказа се, че и чужденците не могат да си купят стикери, когато влизат в страната, защото по граничните пунктове няма машини.

Радослав Николов обаче обеща:

„В понеделник предстои в много голяма част от търговските обекти да бъде дадена възможност за закупуване на каса и заплащане на електронна винетка“.

Това означава, че близо месец след стартирането на системата, не навсякъде ще продават стикерите, позволяващи ни да пътуваме в страната.

Докога ще продължи този хаос никой не знае. Особено експертите в АПИ.

Между другото случващото се с електронните винетки много прилича на един случай от миналата година – сривът на Търговския регистър. И той в продължение на седмици беше блокиран, а това постави на риск бизнеса в страната, заради който служители там си разпределиха 600 000 лева бонуси.

Проблемите с електронните системи в страната явно няма да спрат. Интересно и какво ще се случи, когато администрацията въведе електронното правителство.

Въпросът е коя ще е следващата и колко ще ни струва.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!