Неправителствената организация „Спаси София“ поиска създаването на Черен списък за фирми, които строят некачествено с публични средства, ще инициират и законодателни промени. 

Предложението идва дни след сериозен технически проблем в третия, най-нов лъч на софийското метро в ж.к „Хаджи Димитър, който все още не е отстранен и няма информация кога ще се случи това.

Според позицията на „Спаси София“, София е изправена пред огромен и много сериозен проблем с некачествените ремонти и непрекъснатите скандали доказват това.

Според активистите това е вредно не само защото общественият ресурс се пилее в некачествени ремонти, които до месеци се разпадат, но и заради риска за гражданите, които ежедневно използват тази инфраструктурата.

Щом най-критичната инфраструктура, която се строи за много години напред, не е имунизирана от болестта, причинена от корупция и нехайство, ясно е, че това не може повече да продължава.

„Столичната община, която всяка година харчи милиарди левове, има нужда от далеч по-сериозен механизъм за контрол, който да има и възпиращо действие.

Никоя фирма няма да си позволи да строи некачествено, ако знае, че това ще ѝ струва няколко години забрана да участва в търгове с обществени средства, пишат в становището си

Затова от организацията за пореден път призовават за спешни промени в българското законодателство, което да транспонира Директива 2014/24 на ЕС, която не само дава право на държавите членки да включат в законодателството си забранителни списъци, но и ги поощрява да направят това. Аргументите им са този механизъм ще позволи отсяването и изключването на фирмите, които систематично доставят некачествен продукт за сметка на милиони общински или държавни средства.

“Черният списък не е екзотика, както се опитват да ни убедят управляващите от ГЕРБ, а е широко прилагана практика в ЕС.

От Спаси София ще предложат конкретни текстове за промяна на ЗОП, за да може Европейските директиви да се приложат в България в работещ вариант. „Нещо повече, ще настояваме партиите, които се борят за влизане в Народното събрание, да поемат публичен предизборен ангажимент, че ще внесат за разглеждане в парламента и ще подкрепят промяна въвеждаща Черен списък.” допълва Борис Бонев, независим общински съветник.

Позицията им е, че“кметът на София многократно е доказала, че не защитава публичния интерес, с което се оставя усещането, че се работи в полза на малкото приближени до управляващите фирми. “През последните шест години сме подали стотици сигнали за некачествено строителство в София, а кметът налага твърде малки по обем и брой глоби само след публичен натиск и не променя стила си на работа и постоянните ремонти на ремонтите го доказват“.

По-рано през деня проблемът със сериозната авария в метрото беше коментирана и от председаття на трнспортната комисия в Столичния общински съвет Карлос Контрера в ефира на БНТ.

„Този тип авария не е класическа. В момента трябва да се извърши пробив на плочата, както и да обследват останалата част на тунела за скрити дефекти. Работната хипотеза за възникването на проблема е, че има някаква връзка с подпочвените води“, допълни той. Ще се изследва и качеството на бетона.

Фирмата, построила този метродиаметър е същата, която е построила магистралата край Чирпан където трябва да караме с 90 км, добави Контрера

 

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!