Васко Начев
На снимката: Васко Начев

Наивник е всеки, който си е въобразявал, че ще намери доказателства с „подпис и печат“ за договорени пазари на горивата, счита енергийният експерт Васко Начев по повод на последното решение на КЗК, което не откри картел сред основните оператори на пазара.

По този начин, за пореден път се отправя послание към потребителя, че няма изход от ситуацията, в която се намира пазарът на горива.

Всъщност, според енергийния експерт, проблемът с по-високите цени на горивата у нас е свързан с данъчните складове, 85 процента от които се държат от „Лукойл“, макар и чрез подставени лица. Затова Начев счита, че фокусът на широко рекламираното от предишния кабинет разследване, е бил насочен погрешно към веригите бензиностанции. Проверките по бензиностанциите от февруари са довели до разлика в цените на отделните обектити на една и съща верига, от порядъка на стотинка-две. Това формално може да се счете за белег на диверсификация, но също така – буди усмивка.

От друга страна, КЗК беше оставена сама да се справи с проблем, който е извън компетенциите й. Комисията трябваше да бъде подпомогната от данъчните служби, от Агенция митници, категоричен е още Начев. Всички тези институции, съвместно със своя капацитет и мощ трябваше да влязат в дълбочина и да видят къде е първопричината.

Дисбалансът, който веднага може да бъде забелязан е, че цените на горивата у нас са близки до тези в останалите страни от ЕС, но акцизът в Българи е най-нисък.  Така в Европа печалбата, примерно е 5 евроцента на литър, а у нас – 10 евроцента.

В началото на кампанията за цените на горивата, ексминистърът на финансите (Вл. Горанов) каза, че проблемът се дължи на сивия внос. Разбира се, сивият внос е проблем,  но главният проблем е другаде – в законодателството, счита Начев.

Ако искате да внесете гориво у нас, трябва да платите акциза или в друга страна от ЕС, от която внасяте горивото, или да влезете в данъчен склад. Акцизите в останалите страни от ЕС са много по-високи, отколкото в България, и това оскъпява продукта. Ако пък влезете в данъчен склад, условията са убийствени и е по-изгодно да си купите гориво от „Лукойл“. По този начин даже и големите играчи, пазаруват от бургаския нефтохим. Именно тази част от законодателството трябва да се промени, според Начев. Той изрично коментира, че вината не е в „Лукойл“, защото всяка друга компания на мястото на руската, би се възползвала от вратичката в законодателството ни.

Ако няма политическа воля да се промени законодателният модел, все ще е има вратички някоя компания да си осигури господстващо положение в дистрибуцията. Ако бъдат променени условията, нещата ще си дойдат на място. По думите на Начев, обаче, това е много малко вероятно, защото споменатият модел осблужва всички досегашни властимащи, независимо от политическия спектър, към който принадлежат.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!