чувствате уморени причини

Редовното усещане за умора се среща при изключително много хора. То е често срещан симптом на няколко състояния и сериозни заболявания, но в повечето случаи е вследствие на няколко важни ежедневни фактора.

„Хелтлайн“ представя 5 потенциални причини, поради които се чувствате уморени:

  1. Консумирането на твърде много рафинирани въглехидрати

Въглехидратите могат да бъдат бърз източник на енергия. Яденето на твърде много рафинирани въглехидрати обаче може да ви накара да се чувствате уморени през целия ден.

Консумацията на захар и на преработени въглехидрати причинява бързо покачване на кръвната захар. Това сигнализира на панкреаса ви да произвежда голямо количество инсулин, за да изведе захарта от кръвта ви и да я насочи към клетките ви.

Този скок в нивата на кръвната захар – и последващото падане – може да ви накара да се чувствате изтощени. Жадувайки за бърза енергия, вие инстинктивно посягате към друга порция рафинирани въглехидрати, което може да доведе до порочен кръг.

Няколко проучвания са установили, че свеждането до минимум на захар и преработени въглехидрати по време на хранене обикновено води до по-високи нива на енергия.

За да поддържате нивата на енергия стабилни, заменете захарта и рафинираните въглехидрати с храни, богати на фибри, като зеленчуци и бобови растения.

  1. Воденето на заседнал начин на живот

Липсата на физическа активност може да е основната причина за усещането за умора. Много хора обаче казват, че са твърде уморени, за да спортуват.

Едно от обясненията за това може да бъде синдромът на хроничната умора (CFS), който се характеризира с екстремна, необяснима умора всеки ден.

За да повишите енергията си, опитайте се да бъдете по-активни. Например, стойте прави, вместо да седите. Качете се по стълбите вместо да взимате асансьора и вървете пеша, вместо да шофирате на кратки разстояния.

  1. Не спите добре

Недоспиването е една от най-очевидните причини да се чувствате уморени. Тялото ви извършва жизненоважни дейности, докато спите. Заради това и след като сте спали добре, вие обикновено се събуждате, чувствайки се освежени, бодри и заредени с енергия.

Сънят ви трябва да бъде спокоен и непрекъснат, за да позволи на мозъка ви да премине през всичките пет етапа на всеки цикъл на съня и така да ви осигури чувство за отпочиналост. Освен това от изключително значение е и поддържането на редовен режим на съня.

За да подобрите количеството и качеството на съня си, лягайте приблизително по едно и също време всяка вечер, отпуснете се преди сън и бъдете активни през деня.

  1. Не приемате достатъчно калории

Консумацията на твърде малко калории също може да предизвика чувство на изтощение. Калориите са единици енергия, намиращи се в храната. Вашето тяло ги използва за движение и подхранване на процеси като дишане и поддържане на постоянна телесна температура.

Когато приемате твърде малко калории, метаболизмът ви се забавя, за да спести енергия, потенциално причинявайки умора.

Вашето тяло може да функционира в диапазон от калории в зависимост от вашето тегло, височина, възраст и други фактори.

Повечето организми обаче изискват минимум 1200 калории на ден, за да предотвратят забавяне на метаболизма. Освен това е трудно да задоволите нуждите си от витамини и минерали, когато приемът на калории е твърде нисък.

За да бъдете бодри, а не изтощени, избягвайте драстично намаляване на приема на калории, дори ако целта ви е отслабване.

  1. Не приемате достатъчно вода

За да не се чувствате постоянно уморени от голямо значение е и добрата хидратация. Многото биохимични реакции, протичащи в тялото ви всеки ден, водят до загуба на вода, която трябва да бъде компенсирана.

Няколко проучвания показват, че дори леко дехидратирането може да доведе до по-ниски енергийни нива и намалена способност за концентрация.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!