На 25 август руският патриарх Кирил информира Светия синод на Руската православна църква (РПЦ), че признава автокефалността на Македонската православна църква – Охридска архиепископия (МПЦ-ОА). Изразено е задоволство, че е намерена възможност за канонично решаване на въпроса за статута на МПЦ-ОА, а името на предстоятеля ѝ – архиепископ Стефан, е вписано в свещените диптихи.
На 9 май 2022 г. Синодът на Вселенската патриаршия отстрани 55-годишната схизма върху Македонската православна църква и реши да установи канонично и евхаристийно общение между македонските епископи, свещеници и народа. Това на практика означава, че Вселенската патриаршия признава МПЦ и вече ще може да отслужва с нея, като църквата е призната като Охридска архиепископия.
В решението си Вселенската патриаршия изключва термина „македонска“ и всякакви други производни на думата „Македония“.
По този повод вселенският патриарх Вартоломей заяви, че моментът е исторически и „навлизаме в нов етап”. Той подчерта, че преди решението на Вселенската патриаршия е имало диалог между църквите на Сърбия и на РС Македония. Решението на Вселенската патриаршия, според него, е улеснило това на Сръбската православна църква (СПЦ) първа да признае автокефалията на Македонската православна църква – Охридска архиепископия (МПЦ-ОА).
България изпусна шанс за сближаване македонските ни „братя“
На 21 юни Българската православна църква – Българска патриаршия също призна Православната църква на Северна Македония, но това решение дойде с петгодишно закъснение, от което руската и сръбската патриаршия се възползваха.
Припомняме, че през 2017 г.в писмо, изпратено от Светия синод на Македонската църква на 9 ноември, заявява, че Светият синод на Македонската православна църква е готов да признае Българската църква за църква-майка, ако тя признае македонската църковна независимост. За първи път Македонската архиепископия говори за своя църква-майка, за първи път тя официално споменава, че това е БПЦ.
Междувременно започват да се пораждат съмнения за руски натиск в дейността на БПЦ по този въпрос. В този натиск според анализатори се крие причината БПЦ да протака своите действия по реализация на искането да стане Църква-майка на Македонската. И в крайна сметка искането за независимост на македонската църква бе признато от Сръбската православна църква, гарантирайки си Сърбия по този начин влияние и на този фронт. А България изпусна още един шанс за сближаване македонските ни „братя“.
Още международни новини – четете тук